Utusan Borneo (Sarawak)

MRT jajaran SSP siap 30 peratus setakat ini

-

SERI KEMBANGAN: Projek Transit Aliran Massa (MRT) Jajaran Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) mencatatka­n kemajuan memberangs­angkan dengan kerjakerja pembinaan mencapai tahap siap 30 peratus setakat awal bulan ini.

Pengarah Projek Jajaran SSP MRT Corp Datuk Amiruddin Ma’aris berkata berdasarka­n kadar kemajuan semasa, projek dijangka dapat ke pembinaan fasa seterusnya mengikut jadual.

“Kita sudah mulakan kerja membina jejambat panjang di Jalan Kuala Selangor manakala kerja-kerja memasang trek di laluan utama dijangka bermula menjelang Disember 2018.

“Berikutan kerja pembinaan berjalan lancar dan mengikut jadual di sepanjang jajaran tinggi utara, kami optimis dapat menyiapkan kerja-kerja jejambat pada masanya,” katanya kepada pemberita semasa melawat satu daripada tapak pembinaan MRT Jajaran SSP, di sini semalam.

Beliau berkata, kos Jajaran SSP juga akan disemak semula namun enggan mengulas lanjut.

Amiruddin berkata, sebanyak 48 pakej bernilai RM30 bilion merangkumi semua kerja-kerja awam, stesen dan sistem telah dianugerah­kan kepada kontraktor manakala 20 pakej lagi bernilai RM2 bilion dalam proses penenderan.

Sementara itu, Pengarah Projek MMC Gamuda KVMRT Sdn Bhd Param Sivalingam berkata, fasa kedua merangkumi seksyen bawah tanah dari Stesen Jalan Ipoh ke Stesen Bandar Malaysia Selatan berjalan dengan baik pada kadar 33.3 peratus siap.

Katanya, dua jentera pengorek terowong (TBM) sedang beropeasi di sepanjang seksyen dari Bandar Malaysia ke Chan Sow Lin manakala enam lagi TBM dijadual dilancarka­n dalam tempoh Oktober dan November tahun ini.

“Empat TBM akan dilancarka­n di Titiwangsa dengan dua bergerak ke arah Sentul dan dua lagi ke arah Stesen HKL (Hospital Kuala Lumpur).

“Sementara itu, kerja-kerja pembinan terowong di seksyen satu di jajaran tinggi selatan di stesen Taman Universiti baru bermula pada Jun lalu,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia