Utusan Borneo (Sarawak)

Sejarah Allahyarha­m Taib Andak dipamer di Muzium Tokoh Johor

-

SEJARAH tokoh terkemuka negeri Johor, Allahyarha­m Tan Sri Taib Andak disingkap buat tatapan umum menerusi pameran yang dianjurkan di Muzium Tokoh Johor di Johor Bahru, mulai Isnin.

Pengerusi Jawatankua­sa Belia, Sukan dan Kebudayaan Johor Mohd Khuzzan Abu Bakar berkata pameran ‘Taib Andak Figura Versatil’ selama enam bulan tersebut memberi pendedahan secara mendalam mengenai tokoh terkemuka itu khususnya dalam kalangan generasi muda.

Beliau yang merasmikan yang begitu indah sekali.

Jurukhat bukan sahaja membuat hasil kerja baru tetapi juga membantu mengekalka­n manuskrip yang rosak.

Salah satu daripada projek berkenaan yang dibiayai Iran melibatkan kerja memulihkan bahagian manuskrip Quran berusia 250 tahun milik Masjid Jama di Baroda terletak di negeri Gujarat.

Ditulis di atas kertas buatan tangan, beberapa halaman Quran setebal 30 jilid ini rosak akibat air hujan yang meresap masuk ke dalam bilik di mana ia disimpan. LEBIH 500 karya animasi 100 kartunis terkenal negara kini boleh disaksikan di Kompleks Muzium Terengganu di Kuala Terengganu melalui Pameran Kartun Dan Kita.

Pengerusi Jawatankua­sa Pelanconga­n, Kebudayaan dan Teknologi Maklumat negeri, Ariffin Deraman berkata pameran yang akan berlangsun­g selama empat bulan itu adalah hasil kerjasama Jabatan Muzium Malaysia, Persatuan Rumah Kartun dan Persatuan Animasi Malaysia.

“Saya percaya pameran ini mampu menarik perhatian pelbagai peringkat masyarakat, tidak hanya golongan kanak-kanak malah golongan dewasa juga pasti tertarik kerana apa yang dipamerkan adalah bahan bacaan hiburan yang terdiri daripada komik kartun lama, iaitu sekitar era 70-an sehingga kini.

“Antara segmen yang menarik dalam pameran ini adalah satu sudut penghargaa­n khas kepada kartunis tempatan pameran terbabit berkata bahan yang dipamerkan kepada umum tersebut merupakan koleksi barangan peribadi Allahyarha­m Taib sendiri.

“Bahan-bahan yang dipamerkan ialah surat beliau mendapat biasiswa untuk melanjutka­n pelajaran di England, surat daripada presiden Amerika Syarikat, pasport lama, buku catitan serta surat nikah dan surat kewarganeg­araan beliau.

“Kita juga akan mempromosi­kan pameran ini secara meluas bagi memastikan generasi muda tahu mengenai tokoh negara ini dan yang berasal dari Dungun, Terengganu iaitu Fatah Ngah yang sangat terkenal dengan watak dalam karya komiknya iaitu A Mamud, “katanya ketika merasmikan pameran itu di Kuala Terengganu, Isnin.

Ariffin berkata pameran itu juga akan membuka lebih banyak ruang kepada generasi muda Terengganu untuk meneroka lebih banyak potensi dalam industri animasi yang menjanjika­n masa depan cerah di peringkat antarabang­sa. sejarah Felda yang secara tidak langsung menarik minat pelancong,” katanya pada majlis perasmian berkenaan.

Turut hadir Pengarah Yayasan Warisan Johor (YWJ) Mohd Shahrin Rahmat.

Mohd Khuzzan berkata kerajaan negeri berbesar hati dengan penganjura­n program berkenaan dan menegaskan ia merupakan pameran yang perlu dihadiri dan dilihat oleh semua penduduk FELDA dan masyarakat.

“Di sini kita akan dapat lihat figura sebenarnya yang merealisas­ikan hingga mewujudkan

Antara aktiviti diadakan sepanjang pameran itu berlangsun­g ialah bengkel animasi, bengkel melukis kartun dan komik, bual bicara bersama kartunis terkemuka, pertanding­an mewarna, pertanding­an silang kata dan tayangan filem-filem pendek kartun yang terpilih.

Sementara itu, Pengarah Lembaga Muzium Negeri Terengganu, Che Mohd Azmi Ngah berkata pihaknya menyasarka­n kedatangan lebih 100,000 pengunjung ke pameran itu. FELDA iaitu Allahyarha­m Taib Andak dan saya lihat bahan yang ada pada hari ini adalah baik, tepat kerana ia didapati daripada buku anak Allahyarha­m sendiri,” katanya.

Sementara itu, Mohd Khuzzan berkata pihaknya juga akan berbincang dengan YWJ mengenai bajet tahun depan bagi memastikan lebih banyak kawasan dan warisan di Johor dapat dipromosik­an.

“Antaranya kita akan memastikan Muzium Kota Tinggi akan dibuka selewat-lewatnya akhir tahun selepas lima tahun tergendala,” katanya. — Bernama

“Terengganu adalah negeri pertama yang menganjurk­an pameran ini selepas ia dipamerkan di Muzium Negara pada tahun lepas.

“Setiap karya kartun dan animasi ini mempunyai mesej yang tersendiri dan kebanyakan­nya bernilai positif, murni dan sangat mudah difahami. Inilah yang dikatakan impak positif yang dilihat remeh tetapi sangat mempengaru­hi pola pemikiran dan gaya hidup sesebuah masyarakat,” katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? Oleh Shakir Husain INDAH: Shamim bersama seni khat berupa senaskhah al-Quran bertulis tangan di atas kulit kambing yang dipamerkan di Universiti Jamia Millia Islamia, New Delhi.
— Gambar Bernama Oleh Shakir Husain INDAH: Shamim bersama seni khat berupa senaskhah al-Quran bertulis tangan di atas kulit kambing yang dipamerkan di Universiti Jamia Millia Islamia, New Delhi.
 ?? — Gambar Bernama ?? LEBIH DEKAT: Seorang wanita dapat melihat dengan lebih dekat karya pelukis negara yang dicetak pada majalah sejak tahun 70-an hingga kini pada Pameran Kartun dan Kita di Muzium Negeri, Kuala Terengganu.
— Gambar Bernama LEBIH DEKAT: Seorang wanita dapat melihat dengan lebih dekat karya pelukis negara yang dicetak pada majalah sejak tahun 70-an hingga kini pada Pameran Kartun dan Kita di Muzium Negeri, Kuala Terengganu.
 ??  ??
 ?? — Gambar Bernama ?? TIDAK TERNILAI: Umaima (kiri) dan Mahdieh menunjukka­n seni kaligrafi pada pameran al-Quran di New Delhi.
— Gambar Bernama TIDAK TERNILAI: Umaima (kiri) dan Mahdieh menunjukka­n seni kaligrafi pada pameran al-Quran di New Delhi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia