Utusan Borneo (Sarawak)

Nadal singkir Del Potro untuk tempah pertemuan menentang Djokovic di peringkat separuh akhir

-

LONDON, England: Juara lapan kali, Roger Federer, dikejutkan oleh jaguh dari Afrika Selatan, Kevin Anderson sementara Rafael Nadal menamatkan cabaran Juan Martin del Potro untuk bertemu dengan Novak Djokovic di peringkat separuh akhir kejohanan Wimbledon Rabu lepas.

Federer, yang juga juara bertahan perseorang­an lelaki, tewas 2- 6, 6- 7 ( 5/ 7), 7- 5, 6- 4 dam 13- 11 ketika Anderson menjadi pemain Afrika Selatan pertama melangkah ke peringkat separuh akhir Wimbledon sejak Kevin Curren pada 1983.

“Ketinggala­n 0- 2, saya mencuba sedaya- upaya untuk terus berusaha. Menewaskan Roger Federer di Wimbledon pastinya sesuatu yang akan sentiasa saya ingat, terutama sekali pada perlawanan yang sengit ini,” kata Anderson.

“Saya terus berkata kepada diri saya sendiri untuk terus percaya. Saya berkata hari ini adalah hari saya.”

Pada pertarunga­n selama empat jam dan 13 minit itu, kekalahan itu adalah penyingkir­an paling awal Federer di Wimbledon sejak tewas di pusingan kedua kepada Sergiy Stakhovsky pada 2013.

“Kadang- kadang anda tidak berasa selesa dan anda mencuba sebaik mungkin. Hari ini adalah hari malang itu, saya tidak menjang-

 ?? — Gambar AFP ?? TERSINGKIR: Federer tergelinci­r ketika cuba untuk membalas pukulan kencang Anderson pada pertarunga­n suku akhir di London, England Rabu lepas.
— Gambar AFP TERSINGKIR: Federer tergelinci­r ketika cuba untuk membalas pukulan kencang Anderson pada pertarunga­n suku akhir di London, England Rabu lepas.
 ??  ?? ANDERSON
ANDERSON

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia