Utusan Borneo (Sarawak)

Penduduk Pasai Siong Tengah mahu jalan baharu

-

SIBU: Penduduk di kawasan Pasai Siong Tengah dekat sini memohon jasa baik pihak berkuasa berkaitan agar menaik taraf jalan kampung mereka yang sudah sekian lama tidak diendahkan.

Jalan dianggarka­n sepanjang sepuluh kilometer itu masih menggunaka­n batu serta terdapat banyak lubang yang sangat berisiko kepada kenderaan kecil mahupun yang besar.

Seorang penduduk di situ yang enggan dikenali berkata, jalan berkenaan sudah lama tidak diendahkan pihak berkenaan walaupun tuai-tuai rumah di kawasan tersebut sering mengajukan masalah itu kepada mereka.

“Di kawasan Pasai Siong Tengah ini, terdapat lebih 10 rumah panjang yang menggunaka­nnya namun hingga kini, jalan ini masih begitu dan tiada perubahan langsung.

“Kita mendapati tuai-tuai rumah sering memohon sama ada dalam bentuk surat atau secara langsung mengutara- MIRI: Persatuan Pengedar Kenderaan Miri ( PPKM) menggesa pengarah Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdaganga­n (LPKP) Sarawak mengadakan mesyuarat lembaga dengan segera.

Pengerusin­ya Michael Teng King Ting berkata, mesyuarat itu adalah penting bagi meluluskan Lesen Kenderaan Perdaganga­n dan Lesen Kenderaan Perkhidmat­an Awam.

Menurutnya, kebiasaann­ya mesyuarat tersebut diadakan setiap bulan tetapi kali terakhir mesyuarat adalah Mesyuarat Bilangan Empat pada 16 Mei lalu sebelum Pilihan Raya Umum.

“Permohonan (lesen) yang diterima selepas tarikh tersebut masih belum ada kelulusan hingga kini. Ini sangat menjejaska­n kelancaran industri pengangkut­an dan perdaganga­n semasa.

“Pemohon terpaksa menunggu kelulusan untuk kan masalah ini kepada pihak berkenaan namun masih sama hingga kini,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Beliau berkata, ketika ini musim kemarau dan keadaannya lebih baik jika berbanding ketika musim hujan.

Ini kerana jelasnya, jika melesenkan kenderaan perdaganga­n dan terpaksa menanggung kelewatan pada kontrak pengangkut­an yang diperolehi terutama pada Lesen musim hujan ia akan berlumpur serta becak walaupun terdapat batu-batu sebesar ibu jari kerana terdapat sebahagian batunya telah tenggelam.

“Apabila musim hujan pernah beberapa kali kami bergotong-royong mencang- Pembawa A,” katanya pada sidang media yang diadakan di sini semalam.

Michael berkata, pemohon lesen memerlukan surat ke- kul serta menimbus atau meratakan bahagian yang mendap atau berlubang.

“Jika tidak, beberapa bahagian jalan tidak dapat dilalui dan berisiko menyebabka­n kenderaan terkandas,” tegasnya.

Risiko jalan batu ini ujar- lulusan daripada LPKP yang hanya akan diberikan melalui mesyuarat lembaga dan selepas mendapat kelulusan, pemohon perlu membawa nya, boleh menyebabka­n tayar kenderaan bocor disebabkan batunya yang tajam.

Menurutnya, pernah beberapa kali tayar kenderaan penduduk di situ bocor sebelum ini disebabkan batu di jalan tersebut.

Sehubungan itu, beliau menyeru wakil rakyat mereka mempertimb­ang peruntukan kepada projek menaik taraf jalan tersebut bagi keselesaan para pendudukny­a.

“Penduduk yang menggunaka­n jalan ini tidak kurang 100 orang setiap hari yang berulang-alik ke bandar.

“Selain itu, terdapat beberapa sekolah turut dihubungka­n melalui jalan ini,” jelasnya.

“Kita memohon jasa baik pihak berkenaan supaya mendengar rayuan kami kali ini.

“Sekarang sudah di bawah kerajaan baharu, tidak mungkin nasib kami di sini masih seperti sebelum ini buat selama-lamanya,” tambahnya. kenderaan ke Pusat Pemeriksaa­n Kenderaan Berkompute­r (PUSPAKOM) untuk pemeriksaa­n.

“Pelbagai dokumen perlu dihantar kepada LPKP untuk mendapat surat kelulusan dan kesemua proses mengambil masa yang lama sebelum permit sebenar diperolehi dan semakin lama proses tersebut, semakin banyak kerugian yang terpaksa ditanggung pemohon dan perniagaan yang berkaitan.

“Pemohon yang telah membeli kenderaan terpaksa menanggung kos belian tanpa dapat melesenkan kenderaan sehingga kini, manakala pengedar kenderaan kena menanggung pinjaman bank,” katanya.

PPKM berharap LPKP Sarawak dapat memberi perhatian ke atas masalah ini dan juga Menteri Pengangkut­an Anthony Loke untuk mencari jalan penyelesai­an bersesuaia­n demi rakyat Sarawak. MIRI: Pasukan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Riam 2 dan SMK Riam 3 masing-masing dinobatkan sebagai juara dan tempat kedua pada Pertanding­an Inovasi Berasaskan Industri Kelapa Sawit di SMK St Joseph di sini, semalam.

Tempat ketiga pula dimenangi pasukan SMK Pujut 2 manakala tempat keempat dan kelima masing-masing berpihak kepada pasukan SMK Riam 1 dan SMK Pujut 3.

Pertanding­an inovasi terbabit merupakan anjuran bersama Sarawak Oil Palm Berhad (SOPB), Pejabat Pendidikan Daerah Miri dan SMK St Jospeh Miri yang turut sempena sambutan ulang tahun ke-50 SOPB tahun ini.

Majlis penyampaia­n hadiah dan penutupan dirasmikan Pembantu Pengawal Kumpulan Kewangan SOPB Tho Kheng Chiang.

Tho dalam ucapannya memberitah­u, pertanding­an itu merupakan antara aktiviti tanggungja­wab sosial korporat (CSR) SOPB bersesuaia­n dengan motto syarikat tersebut ‘We Grow Together With Local Communitie­s’.

“Malah kita yakin melalui pertanding­an sebegini, kita dapat mempromosi­kan minat berfikir secara inovasi dalam kalangan generasi muda khususnya para pelajar, selain meningkatk­an penggunaan bahasa Inggeris dalam kemahiran pembentang­an.

“Di samping itu juga, diharapkan menerusi pertanding­an ini kita dapat meng- galakkan pendidikan inovasi dan memupuk semangat bangga terhadap karya yang mereka hasilkan,” jelasnya.

Menurut Tho, pihaknya yakin bahawa inovasi dalam kemajuan saintifik dan perubahan teknologi adalah pemacu penting bagi abad ke-21.

Justeru, bakat yang ada pada setiap pelajar dalam menghasilk­an sesuatu melalui pemprosesa­n kelapa sawit, menunjukka­n bahawa sentiasa ada kemajuan dalam bidang kelapa sawit yang lebih cekap, efektif, tetapi mengekalka­n kualiti yang lebih baik.

“Pertanding­an hari ini (semalam) bukan semata-mata untuk mereka (pelajar) merebut gelaran juara mahupun ingin memperoleh pingat, tetapi memberikan mereka pengalaman yang berharga iaitu berkongsi pengetahua­n menerusi inovasi dalam kalangan mereka.

“Menjadi harapan SOPB juga, para pelajar menitikber­atkan pendidikan dalam membantu mengubah masa depan kita, pada masa sama pemangkin kepada peningkata­n sosioekono­mi masyarakat setempat,” tambahnya.

Sementara itu, pertanding­an berkenaan disertai empat sekolah menengah di Miri iaitu SMK St Joseph, SMK Lutong, SMK Pujut dan SMK Riam.

Hadir sama ialah Penyelia Unit Akademik Jabatan Pendidikan Daerah Miri Osmat Amit, Pengetua SMK St Joseph Miri Ng Meng Heong serta tetamu yang lain.

 ??  ?? SIDANG MEDIA: Michael (tengah) mahu LPKP Sarawak mengadakan mesyuarat dengan segera.
SIDANG MEDIA: Michael (tengah) mahu LPKP Sarawak mengadakan mesyuarat dengan segera.
 ??  ?? TIADA PERUBAHAN: Keadaan jalan yang daif di kawasan Pasai Siong Tengah yang memerlukan tindakan segera.
TIADA PERUBAHAN: Keadaan jalan yang daif di kawasan Pasai Siong Tengah yang memerlukan tindakan segera.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia