Utusan Borneo (Sarawak)

Ramasamy akan berjumpa Mujahid berhubung isu LTTE

-

GEORGE TOWN: Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang Prof P. Ramasamy akan mengadakan pertemuan dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dalam masa yang terdekat bagi membincang isu dakwaan beliau ( Ramasamy) mempunyai kaitan dengan Harimau Pembebasan Tamil (LTTE).

Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata Ramasamy telah banyak kali menjelaska­n bahawa beliau hanya melibatkan diri dalam perdamaian tetapi masih ramai yang mahukan penjelasan­nya.

“Saya telah diberitahu bahawa Mujahid telah menghubung­i Ramasamy untuk mengaturka­n pertemuan mereka bagi membincang­kan isu itu,” katanya kepada pemberita di sini.

Sementara itu Ramasamy dalam satu kenyataan sekali lagi mengulangi pendirian SHAH ALAM: Calon PKR bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis, Mohd Zawawi Ahmad Mughni semalam menggarisk­an lima program pemberdaya­an golongan wanita yang akan beliau laksanakan sekiranya mendapat mandat sebagai wakil rakyat pada 4 Ogos ini.

Beliau berkata program pertama adalah pemberdaya­an pendidikan secara holistik yang memberikan pendedahan mengenai program pendidikan keibubapaa­n sejak dari peringkat awal sementara program kedua adalah pemberdaya­an kesihatan.

“Menerusi program kedua ini, kita akan teruskan tradisi peduli sihat yang dilaksanak­an oleh kerajaan negeri seperti pemeriksaa­n momogram dan kad peduli sihat. bahawa beliau bukan seorang pengganas, sebaliknya beliau adalah seorang pejuang kebebasan yang berprinsip­kan perdamaian.

Ramasamy berkata dakwaan bahawa beliau adalah anggota kumpulan pengganas disebabkan penglibata­nnya dalam proses perdamaian di antara LTTE dengan kerajaan Sri Lanka adalah palsu.

“Saya ingin menyatakan bahawa dakwaan ini adalah palsu dan sengaja dibuat bagi mengapi-apikan isu berhubung kenyataan saya meminta kerajaan mengekstra­disi pendakwah tersohor Zakir Naik ke India ,” katanya.

Ramasamy yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perai berkata beliau sebagai ahli akademik selama 26 tahun di Universiti Kebangsaan Malaysia (19812005) telah terlibat dengan beberapa usaha perdamaian konflik antarabang­sa seperti di Colombia Amerika Program ketiga pula ialah pemberdaya­an keselamata­n yang memberi fokus terhadap isu keganasan rumah tangga dan penderaan kanak-kanak, di mana saya juga bakal tubuhkan pusat aduan serta pusat transit untuk kanakkanak.

“Manakala program keempat dan kelima adalah pemberdaya­an ekonomi serta pemberdaya­an kebajikan yang memberi keutamaan untuk memperkasa­kan ekonomi kaum wanita dengan program seperti trak makanan dan kemudahan dana usahawan,” katanya dalam sidang akhbar hari kelima kempen di sini, semalam.

Pada PRK itu Mohd Zawawi bakal ditentang calon BN Datuk Lokman Noor Adam dan calon Bebas, K. Murthy.

Jelas pengetua Maahad Tahfiz Al Fateh Jalan Ke- Selatan, Sri Lanka, Aceh, Indonesia dan di Mindanao, Filipina.

“Saya sekali lagi ingin menegaskan bahawa saya adalah seorang yang berpegang teguh kepada prinsip perdamaian dan tidak langsung menyokong kepada perang dan senjata kerana perang hanya akan membawa kemusnahan,” katanya.

Gambar yang memaparkan Ramasamy dan ahli politik pro-LTTE V Gopalasamy yang dikatakan diambil dalam majlis perkahwina­n barubaru ini tular di media sosial dan menimbulka­n dakwaan ahli politik DAP itu mempunyai hubungan dengan kumpulan di Sri Lanka yang dianggap sebagai pengganas oleh beberapa negara.

Susulan itu, pelbagai pihak tampil membuat lebih 50 laporan polis terhadap Ramasamy kerana dikatakan menyokong kumpulan pengganas LTTE. — Bernama bun itu, usaha membantu golongan wanita, terutama mereka yang bermasalah perlu dilakukan secara serius dan menyeluruh.

“Saya tidak tergamak melihat masih ada lagi segelintir pihak menganggap mereka ( wanita) sebagai golongan kelas kedua dalam masyarakat kita, maruah mereka seharusnya dijulang dan khidmat mereka pula harus dihargai.

“Oleh itu, sebagai seorang kaunselor bertauliah juga, saya berazam manfaatkan kepakaran yang saya miliki dalam bidang motivasi dan pembanguna­n keluarga untuk membantu golongan wanita, terutama yang berdepan masalah hidup serta konflik kekeluarga­an di kawasan ini dengan pelaksanaa­n lima program tersebut,” katanya. — Bernama SHAH ALAM: Sebarang usaha untuk memansuhka­n apa jua akta keselamata­n termasuk Akta Kesalahan Keselamata­n (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA), perlu dirujuk kepada pihak berkuasa keselamata­n terlebih dahulu.

Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak berkata ini kerana tindakan pemansuhan itu dibimbangi akan mendedahka­n negara kepada ancaman keganasan.

Jelas beliau, SOSMA yang diluluskan ketika pentadbira­n kerajaan BN pada 2012, bersifat pencegahan awal atau ‘preemptive’, di mana tindakan penahanan mana-mana individu terletak di bawah bidang kuasa mahkamah dan bukannya melalui kuasa menteri atau ketua polis negara.

“Preemptive bererti kita tahan orang melalui mahkamah, bukan menteri bukan IGP ( ketua polis negara) tetapi mahkamah yang putuskan bahawa seseorang itu ada risiko besar bahawa dia boleh buat tindakan keganasan.

“Dengan adanya SOSMA kita menyelamat­kan nyawa dan harta benda. Pada saya nyawa dan harta benda tidak boleh digadai dengan apa-apa pertimbang­an lain sebab kesannya kalau satu sahaja kejadian keganasan berlaku boleh memusnahka­n keyakinan dunia terhadap Malaysia,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Pada Ahad lalu, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata kerajaan akan memansuhka­n undang- undang yang banyak menindas rakyat khususnya SOSMA. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia