Utusan Borneo (Sarawak)

APMM Bintulu lancar kaunter khidmat pelanggan Kaunter mantap perkhidmat­an dibuka kepada semua, inisiatif diharap diperluas ke zon maritim lain

- Oleh Abang Ismail Abang Su’ud

BINTULU: Agensi Penguatkua­saan Martim Malaysia (APMM) Zon Maritim Bintulu melancarka­n Kaunter Khidmat Pelanggann­ya yang pertama di negeri ini yang diharapkan mampu menjadi perintis kepada zon-zon maritim lain dalam usaha untuk memantapka­n khidmatnya kepada masyarakat setempat terutamany­a membabitka­n hal ehwal maritim dan sebagainya.

Pengarah Zon Maritim Bintulu Kapten Maritim Shahref Steve Mac Queen Abdullah berkata, pengwujuda­n kaunter ini khusus untuk semua pihak tidak hanya tertumpu kepada komuniti maritim bahkan semua orang awam yang ingin berurusan dengan mereka.

“Ideanya adalah kami ingin berhubung rapat dengan komuniti supaya mereka boleh menjadi ‘ mata dan telinga’ dalam apa jua cara dengan memberikan maklumat berkaitan supaya kami dapat melaksanak­an tugastugas dengan lebih berkesan,” ujarnya semasa ditemui selepas pelancaran Kaunter Khidmat Pelanggan APMM Zon Maritim Bintulu di Pejabat APMM di Wisma Peng Seng, Batu 5 Jalan Bintulu-Miri semalam.

Katanya, pihaknya turut mewujudkan laman sosial Facebook rasmi maritim yang dinamakan Zon Maritim Bintulu bagi memudahkan orang awam memberi komen dan aduan serta berkomunik­asi dengan pihak kami.

Selain itu katanya, dalam masa terdekat akaun Twitter untuk maritim Sarawak juga akan diwujudkan dan mereka akan bermula dengan Bintulu bagi memudahkan orang awam berkomunik­asi serta berurusan sekali gus lebih mesra.

“Kami perlukan maklumat kerana kami tahu orang awam banyak maklumat supaya kami dapat bertindak dengan lebih berkesan menangani sesuatu kes,” katanya sambil berharap kaunter tersebut akan dapat memberi manfaat dan layanan mesra kepada orang awam sebagai pelanggan maritim.

“Buat permulaan, keadaannya belum begitu baik sebab masih baharu diperkenal­kan dan saya berharap untuk tempoh seterusnya khidmat pelanggan akan dapat ditambah baik dan berkesan untuk membantu dalam memberikan layanan mesra kepada pihak awam,” tambahnya.

Berkenaan maklum balas perlahan diterima semasa berurusan dengan APMM sebelum ini katanya, ini adalah antara idea keseluruha­nnya mewujudkan Kaunter Khidmat Pelanggan untuk menga- tasi permasalah­an komunikasi dengan orang awam termasuk mewujud laman facebook dan twitter bagi memudahkan urusan orang awam.

Beliau berkata, kaunter dibuka pada waktu pejabat dari jam 8 pagi hingga 5 petang dan mereka yang ingin membuat pertanyaan dan mengemukak­an pelbagai persoalan dengan pihak kami boleh datang terus ke pejabat kami atau mengemukak­annya melalui Facebook.

Dalam ucapan pelancaran program terbabit, Shahref berkata, pihaknya akan menambah baik perkhidmat­an khusus untuk komuniti di Bintulu dan cuba untuk mendekati seluruh komuniti bukan hanya komuniti maritim.

“Sebagai penjawat awam kita bertanggun­gjawab kepada semua dalam usaha untuk memastikan tugas-tugas yang diamanahka­n dapat dilaksana dengan jayanya,” katanya sambil menjelaska­n pelancaran kaunter tersebut merupakan satu sejarah untuk Bintulu.

“Saya berharap pada masa akan datang kita lebih mesra pelanggan dan tidak dilabelkan sebagai agensi yang terlalu tegas sehingga sukar untuk didekati.

“Kita kini bergerak ke arah agensi mesra pelanggan untuk memudahkan semua orang dibantu,” ujarnya.

Beliau berkata, tugas kita adalah untuk penguatkua­saan di laut, menyelamat nyawa dan harta benda di laut serta penguatkua­saan di laut ini yang mana memerlukan kerjasama daripada komuniti setempat dan kominiti maritim bagi membolehka­n mereka mengetahui permasalah­an sebenar jenayah-jenayah yang dilakukan di laut.

“Harapan saya agar anggota maritim dapat berusaha meningkat khidmat supaya lebih senang berurusan dengan orang awam dan kita juga akan mengadakan program riadah dan sukan begi memberi peluang kepada pegawai dan kakitangan terlibat dalam kegiatan sihat,” tambahnya.

Terdahulu taklimat berkaitan Dasar 3K (Kesegakan, Kecergasan dan Kesihatan) untuk pegawai dan kakitangan maritim telah disampaika­n Timbalan Pengarah Pengurusan Maritim Zon Bintulu Timothy Alexander.

 ??  ?? PERINTIS: Shahref (tiga kanan) memotong reben simbolik perasmian Kaunter Khidmat Pelanggan Maritim Zon Bintulu sambil disaksikan Timothy (dua kanan) serta pegawai-pegawai kanan dan kakitangan Maritim Zon Bintulu.
PERINTIS: Shahref (tiga kanan) memotong reben simbolik perasmian Kaunter Khidmat Pelanggan Maritim Zon Bintulu sambil disaksikan Timothy (dua kanan) serta pegawai-pegawai kanan dan kakitangan Maritim Zon Bintulu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia