Utusan Borneo (Sarawak)

PROGRAM OUTREACH SAINS SEKOLAH LUAR BANDAR KE-5 DAPAT SAMBUTAN • LELAKI OKU DIBAHAM BUAYA

-

LAWAS: Seorang lelaki kurang upaya (OKU) menjadi mangsa sang bedal apabila dipercayai dibaham buaya ketika mengambil air di tebing sungai di Kampung Baru Seberang Mission, di sini tengah hari semalam.

Penolong Pengarah Operasi, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sarawak Tiong Ling Hii berkata, mangsa dikenali Efendi Panil, 45, dilaporkan dibaham buaya kira-kira jam 12.16 tengah hari.

“Saksi kejadian iaitu anak saudara perempuan mangsa memaklumka­n bahawa kejadian berlaku semasa mangsa sedang mengambil air di tebing sungai sebelum tiba-tiba disambar buaya dan ditarik ke dalam sungai.

“Anak saudara mangsa kemudianny­a terus memanggil adiknya untuk menghubung­i ibunya bagi mendapatka­n bantuan penduduk kampung,” katanya dalam kenyataan media semalam.

Beliau berkata, sejurus menerima maklumat tersebut sepasukan anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Lawas diketuai Pegawai Bomba Ayatollah bergegas ke lokasi kejadian.

“Operasi mencari dan menyelamat (SAR) dijalankan dengan kaedah ‘surface water rescue’ di tempat mangsa dipercayai dibaham dan lingkungan 500 meter dari tempat kejadian.

“Bantuan pihak polis juga digunakan untuk menembak buaya tersebut yang dipercayai masih membaham mangsa,” katanya.

Difahamkan, setakat maklumat diterima jam 5 petang semalam, mangsa masih belum dijumpai.

PROGRAM Outreach Sains Sekolah Luar Bandar Ke-5 berlangsun­g dengan jayanya apabila menarik penyertaan 20 sekolah.

Program anjuran Jabatan Sains Institut Pendidikan Guru Kampus Tun Abdul Razak (IPGKTAR) pada kali ini diadakan di Sekolah Kebangsaan (SK) St Dominic Pichin di Serian baru-baru ini.

Ia merupakan anjuran Jabatan Sains IPGKTAR bersama Yayasan Sarawak dan usaha kolaborati­f antara Jabatan Sains IPGKTAR dengan sekolah rendah yang dipilih sebagai tuan rumah iaitu SK St Dominic Pichin, Serian.

Program tersebut menerima sambutan hebat daripada 20 sekolah jemputan.

Bilangan itu ialah satu catatan rekod dari segi jumlah sekolah yang pernah menyertai program anjuran Jabatan Sains IPGKTAR sejak 2014 itu.

Seramai 60 peserta jemputan yang terdiri daripada murid tahun lima telah menyertai aktiviti Program Outreach manakala lebih kurang 270 guru dan murid telah melawat pameran sains.

Objektif utama program berkenaan ialah menyediaka­n peluang dan pengalaman belajar sains secara menyeronok­kan di luar daripada rutin pembelajar­an dalam bilik darjah.

Selain itu, ia juga bertujuan memupuk minat murid sekolah rendah luar bandar terhadap sains.

Program Outreach Sains yang telah berlangsun­g itu menyediaka­n pelbagai aktiviti seperti pameran sains yang mana murid diberi peluang untuk berinterak­si dengan bahan secara ‘hands-on’ dan ‘minds-on’ di samping memahami konsep sains yang berkaitan.

Selain itu, peserta jemputan berpeluang mengikuti dua aktiviti inovasi iaitu ‘Landasan Inovasi’ dan ‘Saya Perkasa’ yang mana mereka diberi peluang untuk membina landasan dan struktur menggunaka­n bahan buangan.

Kedua-dua akiviti merupakan aktiviti pertanding­an bertujuan menguji kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT), kreativiti, kemahiran penyelesai­an masalah dan semangat berpasukan peserta.

Bagi aktiviti ‘Landasan Inovasi’, pemenang tempat pertama ialah SK Tebedu, tempat kedua dimenangi SK Sejijag dan tempat ketiga jatuh kepada SK Gahat Mawang.

Bagi aktiviti ‘Saya Perkasa’, pula tempat pertama dimenangi SK Sg Sameran, tempat kedua dimenangi oleh SK Tema dan tempat ketiga SK Parun Suan.

Pengisian pada sebelah petang ialah Bengkel Teknik Menjawab Soalan UPSR dan pendedahan tersebut sesuai sekali bagi murid tahun lima sebagai persediaan awal mereka menjawab soalansoal­an berbentuk UPSR.

Dalam ucapan perasmian penutupan, wakil Pengarah IPGKTAR Dr Poon Cheng Yong menyeru agar kerjasama dan usaha kolaborati­f sedemikian diteruskan pada masa depan.

Beliau merakamkan jutaan terima kasih kepada semua sekolah yang terlibat, PPD Serian dan pihak pengurusan SK St Dominic Pichin atas kerjasama dan sokongan yang diberi.

Beliau juga mengucapka­n terima kasih kepada pihak Yayasan Sarawak atas tajaan yang diberi untuk menjayakan Program Outreach Sekolah Luar Bandar 2018.

 ??  ?? DI SINI: Lokasi di mana mangsa mengambil air di tebing sungai sebelum disambar buaya.
DI SINI: Lokasi di mana mangsa mengambil air di tebing sungai sebelum disambar buaya.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? MERIAH: Poon (duduk, tengah) bersama tetamu jemputan lain beraksi dengan para murid yang terlibat dalam program diadakan baru-baru ini.
MERIAH: Poon (duduk, tengah) bersama tetamu jemputan lain beraksi dengan para murid yang terlibat dalam program diadakan baru-baru ini.
 ??  ?? MENCUBA: Kanak-kanak prasekolah tidak ketinggala­n mencuba aktiviti ‘hands-on’ yang turut diadakan.
MENCUBA: Kanak-kanak prasekolah tidak ketinggala­n mencuba aktiviti ‘hands-on’ yang turut diadakan.
 ??  ?? PENGETAHUA­N: Para murid serta guru mereka beraksi dengan spesimen awet yang dipamerkan.
PENGETAHUA­N: Para murid serta guru mereka beraksi dengan spesimen awet yang dipamerkan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia