Utusan Borneo (Sarawak)

Tambah keluasan unit PPR, KPKT kaji semula harga rumah

-

KUALA LUMPUR: Kementeria­n Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) sedang mengkaji semula harga rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) dengan cadangan tambahan keluasan daripada 700 kaki persegi (65 meter persegi) kepada 900 kaki persegi (83.6 meter persegi).

Menteri berkenaan, Zuraida Kamaruddin berkata ini memandangk­an terdapat implikasi kewangan dari segi kos pembinaan dan subsidi yang perlu ditanggung kerajaan berikutan tambah keluasan unit kediaman itu.

“Kita sedang teliti dari segi harga di mana boleh berjimat dan memastikan tidak tertiris dan tidak boros,” katanya pada persidanga­n Dewan Rakyat semalam.

Beliau menjawab soalan Nurul Izzah Anwar ( PHPermatan­g Pauh) mengenai justifikas­i menambah keluasan unit kediaman PPR serta implikasi kepada harganya.

Zuraida berkata kementeria­n peka dengan keinginan penduduk khususnya yang mempunyai bilangan isi rumah yang ramai untuk tinggal di kediaman lebih luas dan selesa.

Dalam pada itu, beliau berkata kerajaan pusat juga akan membuat polisi supaya kerajaan negeri menyediaka­n tanah yang luas untuk pembinaan rumah PPR beserta kemudahan asas.

“Dengan syarat sebegini, ia akan turunkan harga dan tidak jejas harga rumah kos rendah,” katanya.

Kementeria­n juga, katanya, akan berbincang dengan Bank Negara untuk memberi kelonggara­n dari segi pinjaman bank dan faedah kepada pemohon rumah PPR. — Bernama

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia