Utusan Borneo (Sarawak)

Miliki gari polis, penyelia kilang didenda RM500

-

PETALING JAYA: Akibat memiliki gari polis, seorang penyelia kilang didenda maksimum RM500 atau penjara sebulan oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Majistret Nor Ariffin Hisham menjatuhka­n hukuman itu terhadap Mohd Arsami Zakaria, 36, selepas dia mengaku bersalah atas pertuduhan memiliki sepasang gari yang dibekalkan kepada pihak polis.

Dia melakukan kesalahan itu di Malaysia Internatio­nal Exhibition dan Convention Centre, Jalan Dulang, Mines Resort City, Seri Kembangan, di sini, pada 3.30 petang, 17 Julai lepas dan didakwa mengikut Seksyen 89 Akta Polis 1967 yang membawa hukuman denda maksimum RM500 atau penjara yang boleh sampai enam bulan atau kedua-duanya.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Fazeedah Faik memohon mahkamah menjatuhka­n hukuman s e t i m p a l b e r b e n t u k pengajaran terhadap tertuduh.

“Saya pohon mahkamah mengambil kira faktor keselamata­n dan kepentinga­n awam kerana kes ini melibatkan orang awam yang memiliki gari yang dibekalkan kepada polis”, katanya.

Bagaimanap­un, bapa dua anak yang tidak diwakili peguam i tu merayu hukuman ringan atas alasan dia penanggung utama keluarga.

Sementara itu, Mohd Arsami bersama rakannya Mohd Nazreen Ariffin, 29, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas pertuduhan melakukan samun berkumpula­n terhadap empat pekerja hotel, 12 Julai lepas.

Mereka didakwa secara bersama-sama telah melakukan samun berkumpula­n dengan merompak wang tunai berjumlah RM1,995, sekeping kad bank dan empat telefon bimbit milik empat pekerja hotel itu di hadapan Hotel Sun Inn, Jalan Dagang, Serdang, di sini, mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda atau sebat, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Asyraf Ashy’ari Kamaruzama­n menawarkan jaminan masing- masing RM15,000 dengan seorang penjamin tetapi mereka yang tidak diwakili peguam merayu jaminan rendah kerana tidak berkemampu­an.

Hakim Datin Fadzlin Suraya Mohd Suah membenarka­n kedua-dua tertuduh diikat j amin masing- masing RM10,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 27 Ogos untuk sebutan semula kes. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia