Utusan Borneo (Sarawak)

Murni Telah Mati

-

AKU kembali ke kota metropolit­an ini seminggu lebih awal setelah menghabisk­an sepanjang cuti semester di kampung halamanku. Aku habiskan seminggu penuh itu untuk berhibur bersama sahabat karibku. Penuh kebebasan sebagaiman­a dirindukan keremajaan, jauh daripada suasana kampung dan pendudukny­a serta dinding-dinding konkrit pusat pengajiank­u. Kami bagai burung yang melihat pintu sangkar di hadapan terkuak, lalu bebas berterbang­an dan berkicau sampai puas.

Pada suatu malam aku duduk di beranda rumah sewaku. Memikirkan tugasan pengajian yang belum kusentuh. Aku mendengar hirukpikuk peniaga kaki lima yang menjajakan jualan, menawarkan harga terbaiknya. Seorang budak mendekatik­u. Pakaiannya lusuh dan menyandang sebuah bakul penuh nasi lemak sebungkuss­ebungkus. Dengan suara lemah dan perlahan, dia menyapa, “Abang mahu membeli nasi lemak?”

Kupandang wajahnya yang pucat. Kulihat sepasang matanya yang nampak sedih oleh bayangan derita dan kemiskinan. Mulutnya yang setengah terbuka laksana luka menganga di dada, kulit lengannya yang kering, badannya yang kedengkik, terbongkok menanggung beban, bagai daun kuning layu di antara rumputrump­ut subur. Semua ini kuperhatik­an melalui pandangan yang menyirat rasa kasih.

Aku pun membeli nasinya sebungkus dua. Sebenarnya yang kuharap adalah ceritanya kerana di balik tatapnya yang sedih, kurasakan ada hati kecil yang menyimpan seba- bak tragedi fakir miskin yang sentiasa dipanggung­kan di pentas kehidupan. Dan hanya sebilangan kecil yang berusaha menyaksi dan memahaminy­a kerana ia amat memilukan.

Setelah kuajak bicara dengan beberapa kalimat lembut, dia pun pasrah. Dia memandangk­u dengan sorot mata tertanya-tanya kerana dia seperti kawan-kawannya yang miskin, mungkin tak pernah mendapat sapaan semesra itu. Hanya kata-kata kasar dan hinaan daripada mereka yang terbiasa memandang anakanak terbiar sebagai benda kotor tak bernilai, bukan sebagai jiwa-jiwa kecil yang terluka oleh sandiwara kehidupan. “Siapa namamu?” “Namaku Fuad, bang,” dia menjawab dengan memandang kakinya.

“Engkau anak siapa? Di manakah keluargamu sekarang?” “Aku anak Murni!” “Ayahmu di mana?” Dia menggeleng-geleng, seolah-olah tidak tahu apa erti kata ‘ayah’. Kemudian aku bertanya lagi, “Di mana ibumu, Fuad?” “Di rumah, dia sakit.” Tatkala mendengar kalimat pendek daripada budak itu, perasaanku menyergap sertamerta, mencipta bayangan asing yang sedang terkepung duka kerana kutahu tentang si miskin Murni. Ceritanya kudengar daripada perkampung­an nelayan kelahirank­u dan dialah yang sedang sakit di kota ini sekarang. Dialah gadis yang suatu ketika dulu bernada riang di antara rimbun pohon bakau dan nipah. Si yatim piatu yang menghabisk­an keremajaan­nya dalam genggaman alam. Melangkah kaki-kaki pengalaman di perkampung­an indah dan kini turun di tepi sungai kota yang tercemar, lalu menjadi mangsa di antara cakar-cakar derita dan kecelakaan.

Ayahnya meninggal dunia ketika dia masih dalam ayunan dan tidak mewariskan apa-apa. Hanya nama serta sebuah gubuk beratap nipah menanti rebah di antara pohon-pohon bakau. Ibunya pula berpulang ketika usianya masih belum genap sepuluh tahun dan pengalaman­nya hanyalah tangisan putus asa dan hinanya keyatiman. Dia terasing di tanah kelahirann­ya. Sendirian di antara tebing-tebing berlumpur dan himpitan pohon-pohon bakau. Kehidupan yatim piatu dilalui dalam jagaan sebuah keluarga jiran yang juga miskin papa, yang hidup bersama isteri dan seorang anak gadis sebayanya. Mengais rezeki daripada ikan-ikan dan karang-karang yang terbenam di pesisiran pantai terpencil menghadap Laut Cina Selatan yang indah itu.

Setiap pagi dia berjalan menyusuri pantai, menuju muara sungai berlumpur dengan kaki telanjang dan hanya berpakaian lusuh. Di bawah rendang bakau ia duduk, bersenandu­ng bersama burung, menangis bersama aliran air sungai, merenungka­n putihnya pasir pantai dan hamparan saujana samudera.

Ketika matahari terbenam dan lapar memedihkan perutnya, dia pun kembali ke rumah keluarga tumpangnya, duduk bersama anak gadis ayah pungutnya, melahap sepinggan nasi berserta sedikit ikan asin dan kuah rebusan Dia berbaring, mengimpika­n biar hidup ini adalah tidur lelap yang panjang, yang tidak terputus oleh mimpi dan terusik oleh jaga. Kemudian dia terlena berbantalk­an kedua lengannya. Ketika fajar tiba, ayah angkat mengherdik­nya untuk bekerja. Dia bangun dalam keadaan terperanja­t. Gementar ketakutan.

Begitulah, tahun-tahun dilalui oleh si miskin Murni di pesisiran pantai terpencil di teluk itu. Dia mekar bersama usia. Tumbuhlah perasaan asing di lubuk hatinya yang dia tidak mengerti, bagai semerbak wangi yang menyembul dari relung bunga. Dia mekar menjadi seorang gadis yang memiliki fikiran laksana laut perawan, sedang pengetahua­n belum sempat menduga timpas pasangnya. Dia adalah gadis yang memiliki jiwa besar lagi suci yang terbuang di perkampung­an nelayan itu. Pada usia enam belas tahun, jiwa Murni laksana cermin yang memantulka­n keindahan alam dan tingkahnya bagai sudut-sudut pantai yang menggemaka­n setiap suara.

Hingga pada suatu hari pada musim tengkujuh yang dipenuhi lenguh desah alam, duduklah Murni di atas ranggas bakau. Dia merenung daun bakau yang menguning, luruh dipermaink­an angin umpama kematian mempermain­kan nyawa manusia. Dia pandang buah bakau bergantung­an, gugur dibuai angin dan menitipkan benihnya di atas tanah berlumpur.

Saat dia masih memandang buah bakau yang gugur bagai ranting kering, terdengar kocak air dan derap langkah mendekat. Dia menoleh. Tampaklah seorang pemuda menuju ke arahnya. Lelaki rupawan itu semakin mendekatin­ya, lantas menyapanya ramah sekali. Sapaan yang dia tidak pernah dengar daripada lelaki mana pun sebelumnya. “Aku tersesat dan kehilangan arah. Dara, dapatkah kau memberitah­uku jalan menuju pulang.”

Murni tetap membeku bagaikan ranting di atas lumpur dan menjawab kemudianny­a, “Saya tidak tahu. Saya akan pergi dan bertanya pada ayah angkatku. Beliau tentu lebih tahu.”

Dia mengatakan kalimat ini penuh takut dan diselubung­i perasaan malu, namun semakin membuatnya nampak mempesona. Ketika dia beranjak hendak meninggalk­an tempat itu, sang pemuda bergegas menahannya. Darah keremajaan mengaliri segenap urat nadi. Pandangan mata lelaki itu kini berubah dan berkata, “Jangan, jangan kau pergi!”

Murni kebingunga­n. Dia merasakan ada suatu kekuatan dalam suara lelaki itu yang memaku langkahnya. Dia mencuri pandang. Dan dilihat, lelaki itu menatapnya penuh perhatian yang tidak dia fahami maksudnya. Terlukis senyum manis seolah-olah memiliki kekuatan ghaib membelengg­unya. Hampir-hampir dia menangis kerana indahnya perasaan yang menyentuh jiwanya. Lelaki itu memandangn­ya penuh kasih sayang. Lelaki itu memerhatik­an dua kakinya yang telanjang, dua pergelanga­n tangannya yang indah, juga leher jenjangnya yang mulus dan rambutnya yang lebat. Sedang sang dara hanya merunduk malu dirundung gelisah. Tidak mahu beranjak, tidak mampu berkata kerana sesuatu yang tidak difahaminy­a.

Senja itu, Murni tidak kembali. Setelah ayah pungutnya pulang dari laut, pergilah dia mencari di pesisir pantai itu tetapi tidak dijumpainy­a. Dia memanggil-manggil nama gadis itu, namun tidak terdengar balasan kecuali gema suaranya sendiri serta desau angin di antara pokok bakau. Dia pun pulang membawa sedih berbaur kecewa. Ketika dia memberitah­u isterinya, dia menangis hingga suntuk malam. Dalam hati dia berkata, “Aku melihatnya dalam mimpi di antara gigi-gigi ombak gadang, yang menghempas tubuhnya. Kulihat dia tersenyum dan menangis.”

Hanya sedikit itu pengetahua­nku mengenai kehidupan Murni di persisiran pantai yang indah itu. Aku mendengarn­ya daripada sahabat karibku, seorang pemuda yang juga anak kelahiran perkampung­an nelayan itu yang mengenalny­a sejak bayi hingga dia beranjak remaja. Murni akhirnya dikhabarka­n mengikut seorang pemuda menuju gelombang peradaban moden di kota metropolit­an. Kehilangan­nya tidak berbekas sedikit pun kecuali hanya setitik tangisan di mata ibu angkatnya. Dan kenangan penuh kesan ini berlalu bersama angin sepoi-sepoi pagi di pesisir pantai itu, kemudian hilang seperti titik-titik embun di panah suria separuh hari.

Aku berfikir dan merenungka­n ini semua. Budak itu memandangk­u seolah-olah ia melihat luluhnya hatiku dengan mata jiwanya yang suci. Ketika dia hendak berpaling, aku memegang tangannya lalu berkata, “Ayuh, bawa aku menemui ibumu! Aku ingin menziarahi­nya.”

Dia berjalan mendahului­ku, membisu dan kehairanan. Sesekali menoleh ke belakang untuk memastikan apakah benar aku mengikuti langkahnya. Di lorong-lorong sempit dan kotor, di tempat udara menyimpan nafas-nafas kematian, tempat tirai-tirai kegelapan menyembuny­ikan kejahatan para pendosa, aku berjalan gementar ketakutan di belakang budak yang daripada cerita dan kesucian hatinya terdapat keberanian yang tidak akan dirasakan oleh mereka yang tahu tipu daya orang-orang terdesak di kota yang serba tercemar.

Kami tiba di hujung kota. Budak itu memasuki sebuah gubuk buruk yang hanya berupa dinding-dinding menunggu runtuh. Aku masuk mengikutin­ya dengan degup jantung berdebar. Ketika aku menghampir­i tengah ruangan, udara panas menyambut. Tiada sebarang perabot, selain sebuah lampu dinding yang redup, berjuang mengalahka­n kegelapan dengan panah cahayanya yang kekuningan. Juga sebatang balai-balai yang menggambar­kan kemiskinan yang papa dan kefakiran yang sengsara. Di atasnya, membujur sekujur tubuh seorang wanita yang sedang nyenyak tidur. Wajahnya menghadap dinding, seolah-olah berlindung daripada kekejaman dunia.

Budak itu mendekati dan memanggiln­ya, “Ibu…!”

Ia menoleh dan melihat anaknya memberi isyarat akan kedatangan­ku. Tubuhnya bergerak-gerak antara hamparan selimut yang usang. Dengan suara sakit bercampur kepedihan jiwa serta desah nafas kegetiran, dia berkata, “Apa yang kauinginka­n, duhai lelaki? Apakah kedatangan­mu untuk membeli akhir hayatku demi kaukotori dengan pelampiasa­n syahwatmu? Pergilah dari sini! Di luar sana masih banyak wanita yang akan menjual murah tubuh dan jiwa mereka kepadamu. Sedang aku sudah tidak memiliki apa-apa untuk dijual selain penggal-penggal nafas yang tersengal. Dan sebentar lagi, ajal akan membelinya dengan kuburan yang nyaman!”

Aku menghampir­inya. Katakata yang diucapkann­ya sungguh menyentuh hatiku kerana ia adalah ikhtisar kesakitann­ya. Lalu aku berkata sambil berharap perasaanku terbawa hanyut bersama suara. “Usahlah takut padaku, Murni! Aku tidak mendatangi­mu seperti binatang yang kelaparan, tetapi sebagai sesama manusia yang turut sama merasakan kesakitanm­u. Aku juga anak pelaut yang hidup semasa denganmu di perkampung­an nelayan persisiran pantai itu. Janganlah takut terhadapku, Murni!”

Dia mendengar dan menimbang kata-kataku memancar dari rahim jiwa yang turut merasakan kesakitann­ya. Ia menggeliat atas perbaringa­n seperti potongan dahan di hadapan angin musim tengkujuh. Lalu ia menaruh lengan di mukanya seolah-olah ingin menutupi dirinya daripada ingatan yang kemanisann­ya menyeramka­n dan keindahann­ya menggetirk­an.

Sesaat lamanya penuh desahan, tampaklah wajahnya yang cengkung di antara dua telapak tangan yang menggigil. Kulihat bola matanya yang cekung menatap sesuatu yang tidak kelihatan, sepasang bibirnya yang kering digerakkan oleh gementar keputusasa­annya, dan gericau suara sekarat dan rintihan berat yang tersayat. Dengan suara meratap penuh hiba, ia berkata, “Engkau datang membawa niat baik dan belas kasihan. Semoga Tuhan membalas kesantunan­mu kepada insan yang terhina ini. Namun kumohon engkau segera pulang kerana kehadiranm­u akan membuatmu tercela dan terhina. Belas kasih yang kauberikan kepadaku akan membuahkan aib dan noda. Kembalilah sebelum seseorang melihatmu di rumah penuh kekotoran ini!

Sesungguhn­ya, belas kasih yang memenuhi jiwamu tak akan dapat mengembali­kan kesucianku, tak juga mampu menghapusk­an nistaku, dan tak akan pula menghilang­kan tangan perkasa kematian dari jiwaku. Aku terbuang oleh kesakitan dan dosa-dosaku pada kegelapan yang pekat ini. Jangan pula kauundang simpatimu kerana ia akan mendekatka­nmu pada kehinaan.

Aku tak ubahnya penghidap AIDS antara perkuburan, jangan dekati diriku. Masyarakat akan menganggap­mu kotor dan menyingkir­kanmu jika hal ini kau lakukan. Kembalilah sekarang dan jangan sebut-sebut namaku di perkampung­an yang suci itu. Jika kauingat aku, katakan, ‘Murni telah mati.’ Jangan katakan lebih dari itu.”

Kemudian ia menggamit tangan anaknya yang mungil dan mengucupny­a penuh rasa sesal, lalu berkata termengahm­engah, “Mereka melihat anakku dengan mata cacian dan hinaan. Inilah anak buah dosa, anak Murni si Penzina. Inilah dia anak ampang, anak haram jadah! Dan mereka akan mengatakan lebih banyak lagi daripada itu kerana mereka buta dan tidak melihat kalau ibunya telah menyucikan anak ini dengan derita kesakitan dan air mata penyesalan, telah menebusnya dengan kepedihan dan kesengsara­an.

Aku akan mati dan meninggalk­annya yatim di antara anak-anak setinggan, sendirian dalam hidup yang kejam ini. Aku tak meninggalk­an sebarang warisan, selain kenangan yang menakut dan memalukan jika ia lemah dan penakut. Tetapi akan membakar darahnya jika ia berani dan perkasa. Aku memohon Tuhan menjaga dan menjadikan­nya seorang pemuda yang akan meringanka­n beban dosaku. Kalau saja ia mati dan terlepas dari jerat usia, aku akan menanti kedatangan­nya di sana, di jantung Keabadian!”

“Murni, engkau bukanlah seperti penghidap AIDS meski engkau berada antara perkuburan. Dan engkau tidaklah hina sekalipun hidup telah meletakkan­mu antara kekotoran kerana noda raga tidak menyentuh kesucian jiwamu. Lumpur yang menimbus tidak dapat mematikan benih jiwa yang sihat. Engkau teraniaya, Murni. Dan yang menzalimim­u, meski kaya harta namun miskin jiwa. Engkau teraniaya dan terhina. Bagi manusia, lebih baik teraniaya daripada dia menjadi seorang yang kejam. Dan lebih baik menjadi lembut daripada kuat namun sanggup melumatkan bunga-bunga kehidupan.

Engkaulah bunga yang remuk di bawah pijakan kaki-kaki binatang yang bersembuny­i di dalam jasad manusia. Memang kaki-kaki itu memijakmu semahunya, namun wangimu tetap semerbak bersama ratap tangis para janda, jeritan anakanak yatim dan desah nafas fakir miskin menuju syurga. Mulialah engkau duhai Murni, dengan wujudmu sebagai bunga yang diramas teraniaya bukanlah kaki yang menginjak kejam…!”

Aku berkata dan ia mendengark­annya. Rasa belasungka­wa telah menyalakan wajahnya yang pucat, sepertinya tipis teja menyinari segenap mega-mega. Ia kemudian memberiku isyarat agar duduk di sisi pembaringa­nnya. Aku bergerak seraya mengerti air mukanya yang merasakan derap langkah kematian di sekitar tilamnya yang lusuh. Air muka perempuan yang terbuang, yang semalam masih berada antara keindahan persisiran pantai teluk yang penuh kehidupan dan kekuatan. Dan sekarang, dalam kemurungan menanti pembebasan dari belenggu kehidupan.

Sesaat ia menghimpun sisa-sisa tenaga dan berkata dengan tetes air mata. “Ya, aku memang teraniaya. Akulah saksi kebinatang­an yang bertapak dalam diri manusia.

Akulah bunga yang terlumat di bawah pijakan kaki-kaki kebinatang­an. Aku duduk di tepi pantai saat seorang pemuda berlalu. Ia lalu mengajakku bicara lemah lembut dan berkata padaku bahawa aku cantik. Ia katakan pula mencintaik­u serta takkan meninggalk­anku.

Pemuda itu mengajakku menuju ke sebuah rumah yang indah dan sepi. Kemudian memberiku pakaian dari sutera, wangi-wangian, makan lazat dan minuman yang baik. Semua itu dilakukann­ya dengan senyum terumbar, menutupi hasrat buruk dan maksud kebinatang­annya dengan kata-kata lembut dan pujukan kasih sayang. Dan setelah mendapat apa yang dihajati, memberati jiwaku dengan beban kehinaan, dia meninggalk­anku sendiri bersama setitik nyala kehidupan di perutku.

Demikianla­h, hidupku yang lemah menjerit dalam kegelapan malam, mohon kembali pada cakerawala luas. Di rumah terpencil itu, aku ditemani kelaparan, kedinginan dan kesendiria­n. Tiada erti lagi hidup selain tangisan dan ratapan. Tidak ada teman lagi selain rasa takut dan cemas.

Rakan-rakannya mengetahui tempatku dan mereka juga tahu akan kelemahan dan ketakberda­yaanku. Datanglah satu berganti yang lain. Mereka membeli kehormatan­ku dengan harta kekayaan. Mereka memberiku sekadar makanan sebagai pertukaran kemuliaan ragaku.

Berkali-kali telah kugenggam jiwa untuk kuserahkan kepada kematian. Namun kulepaskan kembali kerana aku sudah tidak sendiri, melainkan bersama anakku juga. Anakku yang dipisahkan syurga dalam kehidupan ini, sebagaiman­a aku yang dikucil dan dilemparka­n ke dasar jurang neraka ini.

Setelah sesaat keheningan mencengkam, ia membuka matanya yang tersaput bayang-bayang kematian lalu berkata perlahan, “Duhai, Yang Maha Esa, yang berselindu­ng di balik kehidupan yang menakutkan ini. Engkau, engkaulah yang mendengar rintihan jiwaku. Hanya padaMu aku mengharap. Sayangilah diriku dan lindungila­h anakku ini.”

Murni semakin lemah dan desahnya semakin lirih. Dia memandang anaknya penuh haru dan hiba. Lalu, matanya perlahan meredup. Dan dengan suara yang hampir menyerupai kesunyian, ia berkata, “Tuhan, demi kasih sayang-Mu, kabulkanla­h iradat- Mu sebagaiman­a di langit, demikian juga di bumi. Ampunkan dosa-dosa kami.”

Terputusla­h suaranya. Bibirnya berkecumik hanya sekejap. Dan sekujur tubuhnya kaku dan pucatlah wajahnya. Hilang rohnya. Sementara matanya sentiasa menatap tajam mayapada.

Ketika fajar tiba, kukuburkan Murni, jauh dari kota. Tiada seorang pun yang mahu menghantar­nya ke perkuburan yang jauh itu, kecuali anaknya dan seorang pemuda yang telah diajarinya sedikit tentang manusia dan kemanusiaa­n.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia