Utusan Borneo (Sarawak)

Ada bukti kukuh mengenai perbelanja­an IKSIM: Mujahid

-

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata ada bukti kukuh mengenai pendedahan­nya berhubung sejumlah RM7.43 juta daripada RM7.6 juta perbelanja­an dan pembayaran yang dibuat oleh Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM), tidak dapat dikesan.

“Saya tak akan dedahkan melainkan saya ada bukti. Orang bila kita londeh seluar dia, tak kan dia nak mengaku. Serahkan pada pihak berkuasa. Saya bertanggun­gjawab apa yang saya kata,” katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen, semalam.

Beliau mengulas kenyataan IKSIM kelmarin yang menyifatka­n pendedahan­nya itu sebagai fitnah serta berdasarka­n dapatan pasukan audit dalam Majlis Agama Islam Wilayah Persekutua­n (MAIWP) yang bukan juruaudit bertauliah.

Mujahid mendedahka­n mengenai perkara tersebut ketika menggulung perbahasan titah Yang di-Pertuan Agong bagi kementeria­nnya di Dewan Rakyat pada Isnin, serta menyatakan hasil audit dalaman terhadap institut berkenaan mendapati wujud prosedur kewangan tidak jelas serta pembelian yang tidak selari dengan tujuan permohonan. — Bernama

Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail Timbalan Perdana Menteri

Beliau berkata, fasa satu akan bermula minggu hadapan pada 15 Ogos di mana anggota SURI boleh menyimpan minimum RM5 sebulan dalam akaun KWSP masing-masing dan kerajaan pula akan menyumbang RM40 sebulan.

“Buat permulaan, kumpulan sasaran bagi fasa satu terdiri daripada para suri rumah kepada ketua isi rumah. Sasaran ketua isi rumah ialah lelaki berkahwin (bagi setiap isteri-isteri), ibu tunggal dan janda yang berdaftar dengan KUALA LUMPUR: Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) mengingatk­an orang awam agar tidak keliru dengan produk Anti HFMD/Flu Spray berjenama Thymos di pasaran yang mendakwa dapat memberi pertahanan sepenuhnya terhadap virus penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) dan Influenza A.

Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, syarikat pengeluar telah dengan jelas melabelkan bahawa produk yang diperbuat e-Kasih.

“Kerajaan berhasrat memastikan kebajikan orang ramai. Bagaimanap­un, setiap rakyat perlu menunjukka­n kesungguha­n untuk meningkatk­an taraf hidup. Sumbangan minimum RM5 setiap bulan di bawah program ini mewakilkan komitmen daripada orang ramai dan pada masa sama menyemai sifat suka menabung untuk masa hadapan mereka,” katanya semalam.

Dalam ucapannya pada Persidanga­n Sekuriti Sosial Antarabang­sa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja ( KWSP) 2018, Dr Wan Azizah berkata sumbangan kerajaan itu akan dinaikkan kepada RM50 pada fasa kedua insentif itu, di mana sejumlah RM10 akan diagihkan untuk perlindung­an di bawah Pertubuhan Keselamata­n Sosial Malaysia (PERKESO)

Dr Wan Azizah berkata, bagaimanap­un, sebagai perlindung­an di bawah PERKESO buat masa sekarang ia tidak diperluask­an daripada mineral yang diaktifkan itu boleh membunuh dengan serta- merta 99.99 peratus virus-virus HFMD dan Influenza A.

“Buat masa ini, pihak syarikat didapati membuat tuntutan anti HFMD yang tidak berasas kerana tiada bukti yang kukuh menunjukka­n tuntutan tersebut adalah berkesan seperti dilabelkan.

“Namun begitu, memandangk­an produk ini tidak digunakan secara langsung pada manusia, maka produk ini bukanlah di bawah kawa- kepada suri rumah, kerana terdapat keperluan untuk membuat beberapa perubahan undang-undang bagi membolehka­n fasa kedua boleh dilancarka­n awal tahun hadapan.

Beliau berkata, program berkenaan akan dilanjutka­n pula ke fasa ketiga di mana dua peratus daripada sumbangan KWSP suami akan dimasukkan dalam akaun isteri.

“Untuk sampai ke fasa ketiga ini akan mengambil masa kerana ia memerlukan pindaan dilaksanak­an terhadap Akta KWSP 1991. Kita masih meninjau beberapa pilihan untuk tujuan ini, dengan mengambil kira beberapa faktor kewangan dan bukan kewangan,” katanya dan menambah bahawa kerajaan berharap dapat melancarka­n fasa itu awal 2020.

Beliau berkata, insentif berkenaan adalah sebahagian daripada 10 Janji Pakatan Harapan dan yang kerajaan mampu penuhi janji itu dalam tempoh berkenaan.

Beliau berkata, menerusi lan KKM dan tiada keperluan untuk pendaftara­n di bawah agensi berkaitan di bawah KKM,” katanya dalam satu kenyataan.

Produk penyahjang­kitan atau pembunuh kuman tersebut adalah untuk kegunaan luaran dengan cara menyemburn­ya pada baju, permukaan, permainan dan juga topeng.

KKM berkata, syarikat itu telah dinasihatk­an untuk mengeluark­an tuntutan Anti HFMD/Flu bagi pasaran di Malaysia dan menggantik­an dengan tuntutan yang lebih perkongsia­n strategik dengan KWSP dan PERKESO, kerajaan berharap dapat melihat lebih ramai wanita di negara ini mendapat perlindung­an sosial dan sekuriti pendapatan yang mereka layak terima dan bagi memastikan mereka dapat menjalani kehidupan dengan kehormatan sepanjang usia emas mereka.

“Apa yang penting ialah mempelajar­i daripada kesilapan lepas dan memperkena­lkan dasar berkesan yang boleh bertindak balas kepada keadaan ekonomi, penyelesai­an bukan sahaja kepada kesan daripada keadaan semasa malahan bagi menguatkan persediaan menghadapi masa hadapan,” katanya.

Persidanga­n dua hari itu bertemakan ‘ A Better Tomorrow’memberi peluang yang lebih kepada KWSP untuk menimba kepakaran daripada sejagat dari segi pertumbuha­n dan kesejahter­aan dunia, di samping memperbaik­i kehidupan menerusi pengurusan pelaburan dan kekayaan. — Bernama umum serta bersesuaia­n di label produk bagi mengelakka­n kekeliruan kepada orang awam.

Orang awam disarankan mengamalka­n lima perkara utama dalam pencegahan dan kawalan HFMD, iaitu penjagaan kebersihan diri; amalan cuci tangan yang betul; penjagaan kebersihan persekitar­an; pemeriksaa­n/ saringan di pintu masuk taska/ tabika/ tadika/ pra- sekolah; dan disinfeksi atau nyahkuman permukaanp­ermukaan yang tercemar. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia