Utusan Borneo (Sarawak)

36 pelajar SMK Telang Usan sertai lawatan sambil belajar ke Sabah

- Oleh W. Bolly Ongie

PUSTAKA Negeri Sarawak Miri (Pustaka Miri), baru-baru telah mengendali­kan program Jangkauan Ilmu di SMK Bakong dan SMK Bintulu.

Aktiviti tersebut bertujuan memperkena­l peranan Pustaka secara lebih dekat khasnya kepada pelajar dan mereka yang belum pernah mengunjung­i UNIVERSITI Teknologi MARA (UiTM) Sarawak menghantar pelajarnya ke B.S. Abdur Rahman Crescent Institute of Science & Technology University, Chennai di India baru-baru ini.

Rombongan pelajar berkenaan adalah untuk menjalani latihan praktikal selama tujuh minggu dari 11 Julai hingga 26 Ogos 2018.

Menurut universiti dalam kenyataann­ya kepada Utusan Borneo, baru-baru ini, ini merupakan kali keempat program mobiliti pelajar ini dijalankan setelah diadakan pada tahun 2013, 2015 dan Pustaka.

Program melibatkan lawatan ke sekolah, institusi pengajian tinggi, agensi kerajaan, pertubuhan dan ke kawasan kediaman.

Ia diharap dapat meningkatk­an kesedaran masyarakat tentang perkhidmat­an Pustaka serta mendapat maklumat 2017.

Pada kali ini, pihak universiti menerusi Bahagian Penyelidik­an dan Jaringan Industri telah menghantar sekumpulan enam pelajar dari Fakulti Perladanga­n dan Agroteknol­ogi.

Menurut pegawai pengiring Dr Abdul Rahman Saili, objektif utama program mobiliti pelajar ke luar negara adalah untuk memberi peluang kepada pelajar meningkatk­an kefahaman mereka mengenai isu dan perspektif global berkaitan dengan bidang ilmu yang diceburi.

“Pada masa sama dan maklum balas peserta tentang keperluan maklumat.

Aktiviti turut meningkatk­an kesedaran tentang kepentinga­n ilmu, pembelajar­an sepanjang hayat dengan meningkatk­an minat untuk menggunaka­n kemudahan dan perkhidmat­an Pustaka. diharap pelajar juga dapat mempelajar­i adat dan budaya yang berlainan. SERAMAI 36 pelajar dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Telang Usan, Marudi telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Sabah, barubaru ini.

“Bila mereka pulang ke Malaysia kelak, pelajar akan menjadi

Lawatan itu yang disertai oleh pelajar terpilih dari tingkatan satu hingga lima dan ditemani oleh tujuh guru pengiring mereka yang diketuai oleh Tang Siew Ken, bermula dari 25 hingga 29 Julai lalu.

Sepanjang lawatan lebih matang, berdikari, bertolak ansur dan saling memahami,” katanya. lima hari itu, para pelajar dibawa melawat ke Zoo Lok Kawi, Muzium Negeri Sabah, Masjid Kota Kinabalu, Taman Perdana di Kota Kinabalu, Kolam Air Panas Poring serta beberapa lokasi menarik di pusat bandar raya Kota

Menurut seorang pelajar, Muhammad Haziq Bakir yang berasal dari Kuching, walaupun baharu beberapa hari di Chennai, beliau telah mendapat banyak pendedahan mengenai adat budaya masyarakat setempat terutama sekali makanan tempatan.

Vieira Lee pelajar berbangsa Kenyah yang berasal dari Miri juga melahirkan rasa gembira dapat menyertai program mobiliti ini dan tidak pernah terfikir akan menjejak kaki ke negara India Selatan.

Beliau juga berharap dapat menimba ilmu Kinbalu itu.

Sementara dalam perjalanan pulang ke Marudi, rombongan tersebut telah menetap di Kampung Sukan Petronas, sebelum pulang menggunaka­n jalan darat. sebaik mungkin walaupun akan berada di sana selama enam minggu.

Mohd Najmi Mazlan yang berasal dari Serian mewakili rakan-rakan merakamkan ucapan terima kasih kepada Rektor UiTM Sarawak Profesor Datuk Dr Jamil Hamali kerana memberi peluang kepada pelajar UiTM Sarawak meneroka dunia dan membina jati diri sebagai seorang pelajar.

Pelajar lain yang terpilih ialah Edward Gindi Bandal, Zainazrul Farhan Mohd Zainal dan Christophe­r Kedal Richard.

 ??  ??
 ??  ?? LATIHAN PRAKTIKAL: Pelajar UiTM Sarawak bersama pensyarah dari B.S Abdur Rahman Crescent Institute of Science & Technology University, baru-baru ini.
LATIHAN PRAKTIKAL: Pelajar UiTM Sarawak bersama pensyarah dari B.S Abdur Rahman Crescent Institute of Science & Technology University, baru-baru ini.
 ??  ?? PENGALAMAN BERHARGA: Kumpulan 36 pelajar dari SMK Telang Usan bersama guru pengiring mereka, yang diketuai oleh Tang (duduk, lima kiri).
PENGALAMAN BERHARGA: Kumpulan 36 pelajar dari SMK Telang Usan bersama guru pengiring mereka, yang diketuai oleh Tang (duduk, lima kiri).
 ??  ?? PERKENAL PUSTAKA: Sesi penerangan tentang Pustaka bersama pelajar SMK Bakong Subis.
PERKENAL PUSTAKA: Sesi penerangan tentang Pustaka bersama pelajar SMK Bakong Subis.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia