Utusan Borneo (Sarawak)

Latihan berkala pastikan kes dera murid tidak berulang: Exco Melaka

-

MELAKA: Guru pemegang permit mengajar di negeri ini akan diberi latihan secara berkala bagi memastikan kejadian dera murid di sebuah tadika swasta di Melaka, yang tular dalam media sosial, tidak berulang.

Exco Pendidikan, Sains dan Teknologi, Teknologi Hijau dan Inovasi Melaka Noor Effandi Ahmad berkata, latihan secara berkala itu penting bagi memastikan guru pemegang permit mengajar itu tidak leka melaksana tugas selain mengasah kemahiran mereka secara berterusan.

“Kita arahkan Jabatan Pendidikan Negeri Melaka untuk semak permit mengajar yang diberi kepada guru tadika ini, paling penting kita nak pastikan semua yang mengajar ada permit dan mereka ini diberi latihan secara berkala.

“Kita khuatir kalau sudah lama-lama mereka ini jadi leka. Apapun kita lihat balik, kita rasa sistem ini perlu diperbaiki,” katanya ketika ditemui pemberita di luar Persidanga­n Dewan Undangan Negeri Melaka di Kompleks Seri Negeri, Ayer Keroh di sini semalam.

Media semalam melaporkan Kementeria­n Pendidikan telah menarik balik permit mengajar dua guru yang terlibat dalam kejadian itu.

Laporan media kelmarin menyebut dua guru masingmasi­ng berusia 21 dan 40 tahun ditahan polis pada Sabtu lepas bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 31 (1) Akta Kanak-Kanak 2001.

Noor Effandi berkata, pihaknya akan menyerahka­n kepada pihak polis untuk tindakan lanjut ke atas kes terbabit dan pihaknya akan membuat pemantauan secara berkala terhadap tadika itu.

“Pihak kami akan membuat pemeriksaa­n secara berkala bagi memastikan perkara begini tidak berlaku lagi. Benda ini sudah terjadi dan kita amat kecewa, namun kita ambil perkara ini sebagai sesuatu yang serius.

“Keselamata­n anak kecil ini wajib kita pastikan, jadi pada masa akan datang kita akan pastikan kita sendiri buat pemantauan ini secara kerap dan berkala,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia