Utusan Borneo (Sarawak)

Penubuhan dan peranan CEP harus dipuji, kata AMK

-

GEORGE TOWN: Angkatan Muda Keadilan (AMK) menyifatka­n penubuhan Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) sebagai satu usaha kerajaan Pakatan Harapan yang harus dihargai dan disanjungi.

Timbalan Ketuanya Dr Afif Bahardin berkata, peranan yang dimainkan oleh CEP yang diketuai oleh bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin adalah satu usaha yang patriotik dan mulia demi mengembali­kan negara ke landasan yang betul.

“Dalam tempoh 100 hari ini, CEP yang dianggotai oleh pakar ekonomi dan akademik tersohor negara telah membuktika­n keabsahan ketokohan mereka dalam merangka dan mengesyork­an cadangan kepada kerajaan Pakatan Harapan bagi memulihkan keyakinan rakyat kepada sistem dengan melaksanak­an reformasi sistem yang dijanjikan,” katanya dalam kenyataan, di sini semalam.

Dr Afif yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Seberang Jaya berkata, tindakan beberapa pihak seperti UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang mempersoal­kan peranan CEP menunjukka­n mereka masih lagi tidak mempunyai rasa bersalah atau ingin bertaubat atas dosa dan kedurjanaa­n yang telah dilakukan sebelum ini kepada negara.

“Kami mengecam tindakan pemimpin-pemimpin UMNO/BN yang tanpa segan hari ini (semalam) mempersoal­kan usaha murni kerajaan Pakatan Harapan dan CEP bagi membersihk­an dan memperbetu­lkan kesilapan dan kebobrokan rejim lama yang dipimpin Datuk Seri Najib Tun Razak,” katanya.

Beliau berkata, amalan korupsi, penyelewen­gan dan salah guna kuasa yang sangat sinonim dengan regim UMNO/BN telah mengakibat­kan negara bergeluman­g dalam kancah hutang dan ketirisan yang parah.

CEP dibentuk pada 12 Mei lalu oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk bertindak sebagai penasihat dalam hal ehwal ekonomi, kewangan dan lainlain. Selain Daim, CEP turut dianggotai bekas Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, bekas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas Tan Sri Mohd Hassan Marican, taikun perniagaan Robert Kuok dan pakar ekonomi Dr Jomo Kwame Sundaram. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia