Utusan Borneo (Sarawak)

Batu Danau perlu lebih banyak kemudahan asas yang lengkap

-

LIMBANG: Konstituen­si pedalaman Batu Danau masih memerlukan lebih banyak pelaksanaa­n kemudahan asas membabitka­n kemudahan bekalan air dan elektrik.

ADUN Batu Danau Paulus Palu Gumbang berkata, kawasan yang memerlukan kemudahan bekalan air luar bandar (BALB) meliputi pekan kecil Medamit yang merangkumi sekolah menengah luar bandar SMK Medamit dan kawasan sekitarnya.

Jelasnya, pada masa ini pemasangan saluran paip BALB di kawasan Medamit 60 peratus siap.

“Jika siap pemasangan paip nanti, kawasan sekitarnya akan menikmati kemudahan air bersih,” katanya ketika ditemui pada sambutan Hari Raya Aidilada di Kampung Anak Bukit di sini, semalam.

Turut hadir isteri Paulus Mary Sindang, Pegawai Khas Paulus Jimmy Ngindang, Ketua Pemuda PBB Batu Danau Elvis Mathew Bongsu, Temenggung Nicholas Buyok Pura, Pemanca Jun Silah, Penghulu Ekit Awang dan Ketua Kampung Anak Bukit Mahat Matali.

Paulus berkata selain BALB, kemudahan bekalan elektrik turut diperlukan di beberapa kawasan dan rumah panjang di kawasannya.

“Pemasangan bekalan ele- ktrik juga giat dilaksanak­an membabitka­n tiga rumah panjang yang masih belum diliputi kemudahan itu.

“Ia membabitka­n Rumah Lawai, Rumah Lembong dan Rumah Agan Siran,” katanya lagi.

Beliau memberitah­u, perkampung­an kaum Penan yang jauh di sini menggunaka­n sistem solar untuk membekalka­n kemudahan elektrik.

Katanya, terdapat juga kawasan dan rumah panjang di kawasannya yang menggunaka­n sistem air graviti yang bergantung kepada air bukit.

Menyentuh mengenai Klinik Long Napir yang di- nantikan sejak sekian lama, jelasnya kerajaan sedang melantik kontraktor baharu untuk meneruskan projek itu.

“Apabila kontraktor baharu dilantik nanti, kita berharap projek Klinik Long Napir akan diteruskan pembinaann­ya,” jelasnya.

Pada majlis itu, Paulus menyerahka­n RM5,000 kepada pasukan hadrah Anak Bukit dan RM5,000 kepada Surau Setia Bakti Kampung Anak Bukit.

Beliau turut menyumbang lima ekor kerbau pada sambutan Hari Raya Korban kali ini membabitka­n Kampung Palas Medait, Anak Bukit, Belading dan Kuala Awang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia