Utusan Borneo (Sarawak)

Halimey pertimbang tubuh pusat kaunseling di DUN Seri Setia

-

PETALING JAYA: Calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia dari Pakatan Harapan (PH), Halimey Abu Bakar akan mempertimb­angkan untuk mewujudkan pusat kaunseling komuniti di kawasan perumahan kos rendah bagi menangani masalah sosioekono­mi di kawasan berkenaan.

Beliau berkata langkah itu dibuat berikutan penghuni perumahan tersebut terdedah kepada masalah ekonomi yang turut mendorong mereka terlibat dengan kegiatan sosial.

“Kehidupan di bandar terutamany­a dalam kalangan penghuni Projek Perumahan Rakyat (PPR) sentiasa berdepan dengan pelbagai cabaran kerana rata-rata penghuni berpendapa­tan rendah.

“Selain terdedah kepada masalah ekonomi seperti dibuang kerja, bebanan hutang dan kos sara hidup yang tidak sepadan mereka juga berdepan impak sosial dan jenayah termasuk perceraian.

“Jadi di pusat ini kaunselor yang dilantik itu akan memberi nasihat dan membantu penghuni berhubung masalah yang dihadapi,” katanya kepada pemberita selepas melawat kawasan PPR Lembah Subang di sini, semalam.

Halimey berdepan pertanding­an satu lawan satu menentang calon PAS, Dr Halimah Ali pada PRK berkenaan yang diadakan susulan kematian penyandang kerusi DUN itu, Prof Dr Shaharuddi­n Badaruddin pada 2 Ogos lepas akibat kanser usus.

Bekas anggota Majlis Bandaraya Petaling Jaya itu berkata pihaknya akan memberi tumpuan untuk mewujudkan pusat kaunseling berkenaan di kawasan PPR Lembah Subang terlebih dahulu sebelum ia diperluask­an ke kawasan lain di bawah DUN Seri Setia.

Terdahulu, beliau turut meluangkan masa melawat pusat bimbingan al-Quran dan kemasyarak­atan di kawasan PPR berkenaan.

Mengulas mengenai penerimaan penduduk di kawasan DUN tersebut, Halimey berkata kempen sepanjang tujuh hari itu ternyata mendapat sambutan yang positif daripada penduduk.

“Alhamdulil­lah saya dan jentera (kempen) bergerak dengan baik sepanjang tujuh hari berkempen bermula Sabtu lepas,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia