Utusan Borneo (Sarawak)

IS mengaku bagi satu serangan maut di barat Libya

-

TRIPOLI: Kumpulan Islamic State mengaku bertanggun­gjawab kelmarin bagi satu serangan maut pada awal minggu ini ke atas sebuah pos pemeriksaa­n di barat Libya, ketika pihak berkuasa Libya mengumumka­n penahanan pelaku yang disyaki.

“Anggota tentera khalifah telah menyerang pagar ‘Wadi Kaam’, di jalan raya Zliten-Khoms pada dua hari lepas, menyasarka­n satu perjumpaan bagi elemen keselamata­n murtad” yang setia kepada kerajaan perpaduan disokong oleh PBB di Libya, menurut kumpulan pejuang jihad melalui bahagian propaganda Amaq.

Enam anggota tentera setia kepada kerajaan bagi Perjanjian Negara (GNA) telah terkorban dalam serangan pada Khamis lepas, sebahagian dari ketegangan yang membelengg­u negara sejak satu kebangkita­n pada 2011.

Datuk Bandar Zliten Moftah Ahmadi memberitah­u AFP serangan di pekan, yang terletak 170 kilometer dari bandar utama di sebuah kawasan di mana para pejuang jihad IS bergiat aktif, menyasarka­n pasukan operasi khas yang diarahkan oleh pihak kementeria­n dalam negeri.

Tiga lelaki, “bersenjata­kan bom tangan dan senjata ringan” telah mengetuai serangan, menurut Ahmadi, seorang telah ditembak mati dan dua lagi berjaya melepaskan diri.

Dalam satu temu bual kelmarin dengan pihak penyiaran swasta al-Ahrar di Libya, Menteri Dalam Negeri bagi kerajaan perpaduan Abdelsalam Ashour menyatakan “pelaku serangan telah ditangkap”, tanpa menjelaska­n berapa ramai yang telah ditangkap.

Tujuh tahun selepas pengguling­an pemimpin diktator Muammar Ghaddafi pada tahun 2011 disokong oleh NATO, Libya kekal berpecah di antara GNA yang disokong oleh PBB di Tripoli dan satu pentadbira­n lawan di bahagian timur, disokong oleh pemimpin utama tentera Khalifa Haftar.

Satu jumlah besar bagi militia, kumpulan pejuang jihad dan penyeludup manusia telah mengambil kesempatan terhadap ketegangan bagi mendapatka­n satu penguasaan di negara Afrika Utara ini. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? TERUS BEDARAH: Warga Libya berkumpul di lokasi serangan pos pemeriksaa­an bandar Zliten, 170 km timur bandar Tripoli, baru-baru ini.
— Gambar AFP TERUS BEDARAH: Warga Libya berkumpul di lokasi serangan pos pemeriksaa­an bandar Zliten, 170 km timur bandar Tripoli, baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia