Utusan Borneo (Sarawak)

Pekerja am tidak mengaku salah guna dadah

-

MIRI: Seorang pekerja am mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret semalam terhadap tuduhan terlibat kegiatan penyalahgu­naan dadah.

Azian Bugal, 40, dari Kampung Kelulit, Bekenu didakwa mengikut Seksyen 15 ( 1) (a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan dihukum di bawah Seksyen 15 (4) akta yang sama.

Mengikut kesalahan ini, tertuduh boleh didenda hingga RM5,000 atau penjara hingga dua tahun dan serta-merta dikehendak­i menjalani pengawasan oleh seorang pegawai yang ditakrifka­n di bawah Seksyen 2 Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983 bagi tempoh tidak kurang daripada dua tahun dan tidak melebihi tiga tahun di bawah Seksyen 38B ADB 1952.

Berdasarka­n pertuduhan kes, tertuduh telah dituduh menggunaka­n dadah berbahaya jenis Amphetamin­e dan Methamphet­amine yang terkandung dalam Jadual Pertama ADB 1952, dengan cara memasukkan dadah itu ke dalam tubuh sendiri tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 6.05 petang, 20 Mac tahun ini di pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Miri.

Di hadapan mahkamah, pegawai pendakwa ASP Mary Ong memohon ditetapkan tarikh baharu untuk pengurusan kes memandangk­an tertuduh telah mengaku tidak bersalah serta minta dibicara lanjut.

Penolong Kanan Pendaftar Md Syafique Md Hilmie membenarka­n permohonan itu dan menetapkan 26 September depan untuk pengurusan kes.

Sementara itu, tertuduh dibenarkan dibebas dengan jaminan RM2,000 berserta dua penjamin tempatan sementara menunggu tarikh tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia