Utusan Borneo (Sarawak)

Operasi buru ‘pendatang’ dilancar selepas kapal terkandas di perairan dihuni buaya

-

SYDNEY: Beberapa rakyat asing dipercayai berada dalam buruan semalam di sebuah hutan hujan bakau Australia selepas kapal nelayan haram mereka terkandas di kawasan perairan yang dihuni oleh buaya.

Pasukan Sempadan Australia berkata “beberapa pendatang haram yang berpotensi” telah dikesan, namun tidak mendedahka­n negara asal mereka atau sama ada mereka adalah nelayan atau pemohon suaka.

Penduduk tempatan menyatakan mereka melihat orang melarikan diri ke dalam hutan selepas kapal mereka terkandas berhampira­n Sungai Daintree di tropika jauh di utara Queensland kelmarin.

Laporan media menyatakan mereka mungkin berasal dari Vietnam, walaupun seorang pegawai penyelamat marin memberitah­u penyiaran ABC ia adalah sebuah kapal dari Indonesia.

Menteri Polis Queensland Mark Ryan memberitah­u Australian Broadcasti­ng Corporatio­n bahawa seramai 15 orang telah ditahan setakat ini.

Courier Mail di Brisbane melaporkan seramai 20 orang mungkin masih berada di dalam hutan tebal.

Hutan hujan purba Daintree – kira-kira 120 kilometer di utara bandar pelanconga­n terkenal Cairns – merupakan kediaman bagi buaya, ular dan burung gergasi ‘cassowary flightless’, salah satu yang paling berbahaya di dunia disebabkan oleh sifat agresif.

Kontroler kawasan Perkhidmat­an Kecemasan Negara Peter Rinaudo menyatakan kru telah memeriksa melalui hutan bakau dan berhampira­n hulu sungai.

“Ia adalah satu hentaman yang sangat kuat, ia masih agak panas di sana dan ia akan menjadi keadaan yang sukar bagi mereka,” beliau memberitah­u penyiaran negara ABC.

“Saya berharap orang tersebut, walau berapa ramai pun mereka, akan dapat dikesan – ia bukan satu kawasan yang bagus untuk mereka berada.”

Bekas ketua Pasukan Tentera Sempadan Roman Quaedvlieg menyatakan dalam Twitter semalam bahawa beberapa kapal nelayan Vietnam “telah menangkap ikan secara haram di kawasan” luar dari perairan Queensland di utara sejak dua tahun lepas disebabkan oleh simpanan perikanan mereka yang berkuranga­n.

“Kemungkina­n kapal dan kru Daintree telah menggunaka­n aktiviti ini sebagai satu bahagian untuk melakukan kejatuhan OZ dan mengelak pulang ke VN (Vietnam),” tambah beliau.

Sekiranya kapal itu membawa pemohon suaka, ia akan menjadi kali pertama dalam masa empat tahun di mana sebuah kapal sebegini telah sampai ke pantai Australia.

Pemohon suaka yang cuba untuk sampai ke Australia menggunaka­n bot adalah sama ada dihalau atau dihantar ke kem Pasifik yang terpencil di mana keadaan di sana mendapat kritikan teruk.

Kesemua mereka telah disekat dari menetap di Australia. — AFP

 ?? — Gambar Reuters ?? TERKANDAS: Pegawai polis memeriksa kapal yang terkandas di Cape Kimberley, terletak berhampira­n dengan Sungai Daintree di utara Queensland, Australia kelmarin.
— Gambar Reuters TERKANDAS: Pegawai polis memeriksa kapal yang terkandas di Cape Kimberley, terletak berhampira­n dengan Sungai Daintree di utara Queensland, Australia kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia