Utusan Borneo (Sarawak)

Korea Utara akan bebas pelancong Jepun: KCNA

-

SEOUL: Seorang pelancong Jepun ditahan di Korea Utara akan dibebaskan “di atas prinsip kemanusiaa­n”, lapor media rasmi Pyongyang ketika Tokyo cuba untuk mengadakan persidanga­n dengan Korea Utara pada waktu hubungan diplomatik kurang dingin di semenanjun­g.

“Tomoyuki Sugimoto, yang melawat DPRK sebagai seorang pelancong Jepun baru- baru ini, berada di bawah kawalan oleh sebuah institusi yang relevan untuk disoal siasat mengenai jenayahnya yang bertentang­an dengan undang-undang DPRK,” menurut agensi berita KCNA.

Hanya sedikit maklumat yang diketahui mengenai Sugimoto namun laporan media Jepun menyatakan dia adalah seorang juruvideo yang pergi ke Korea Utara dalam satu lawatan dianjurkan oleh sebuah agensi pelanconga­n asing.

Dia mungkin telah disyaki merakamkan video sebuah fasiliti tentera di bandar pelabuhan barat Nampo, laporan memetik sumber kerajaan Jepun sebagai berkata.

Ia masih belum jelas sekiranya Sugimoto telah didakwa dengan sebarang jenayah dan laporan KCNA pada lewat kelmarin tidak memberi maklumat mengenai bila dia akan dibebaskan.

“Institusi yang relevan di DPRK memutuskan untuk membiarkan dia dan menghalau dia dari DPRK di atas prinsip kemanusiaa­n,” jelasnya, menggunaka­n singkatan bagi nama rasmi Korea Utara.

Kementeria­n luar negara Jepun telah menolak untuk memberi komen kepada AFP.

Korea Utara mempunyai satu sejarah yang panjang bagi penahanan rakyat asing atas tuduhan mengintip dan kemudian menggunaka­n mereka sebagai alat tawarmenaw­ar diplomatik.

Rejim bersenjata nuklear ini telah membebaska­n tiga tahanan Amerika Syarikat (AS) pada Mei lepas dalam tindakan muhibah sebelum persidanga­n antara pemimpin Korea Utara Kim Jong Un dan Presiden AS Donald Trump di Singapura.

Jepun masih bersikap tidak puas hati terhadap Pyongyang – yang telah melakukan beberapa ujian misil ke arah wilayah Jepun – dan lama didesak bagi perkembang­an mengenai isu tentang beberapa rakyat Jepun yang diculik beberapa dekad lepas oleh beberapa ejen Korea Utara. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia