Utusan Borneo (Sarawak)

Tiada kompromi terhadap pemimpin terbabit rasuah dan salah guna kuasa: Talib

- Oleh Kepu Sidi

SARIKEI: Sarawak paling komited dalam menyemai dan meningkatk­an integriti, kata Menteri di Jabatan Ketua Menteri (Integriti dan Ombudsman) Datuk Talib Zulpilip.

Beliau berkata, kerajaan Sarawak tidak akan bertolak ansur terhadap pemimpin yang terbabit rasuah dan menyalahgu­nakan kuasa untuk kepentinga­n diri.

“Dalam usaha memerangi gejala rasuah, kerjasama dan komitmen semua pihak amat diperlukan.

“Masyarakat amnya, perlu bergerak dengan lebih proaktif membantu kerajaan sebagai mata dan telinga kerajaan dalam menangani masalah ini.

“Masyarakat perlu sedar sebarang salah laku termasuk amalan rasuah boleh melemahkan tadbir urus dan ketirisan dalam agihan sumber,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada Program Integriti Bersama Pemimpin di Pusat Inovasi Sarikei (SIC) di sini, kelmarin.

Program yang dihadiri seramai 180 peserta itu merupakan sebahagian inisiatif untuk- membantu kerajaan membasmi segala bentuk perlakuan rasuah serta menyalahi etika integriti.

Menurut Talib, kerajaan sentiasa melakukan pemantauan sebagaiman­a yang dicadangka­n oleh Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi menghindar­i elemen ketirisan di peringkat akar umbi.

“Langkah tegas ini merupakan kesinambun­gan perjuangan kepimpinan lebih beretika dan telus yang dipelopori oleh teraju kepimpinan negeri.

“Pemimpin sebenarnya ikon atau ikutan yang menjadi contoh kepada orang di bawah pimpinanny­a.

“Sebagai individu berpengaru­h dan dihormati masyarakat, mereka perlu mengelak daripada sebarang salah laku yang boleh mencemar nama baik mereka sendiri,” tegasnya.

Hadir sama Menteri Muda Kerajaan Tempatan Datu Dr Penguang Manggil, Menteri Muda Perancanga­n Bandar, Pentadbira­n Tanah dan Alam Sekitar Datu Len Talif Salleh, Pengarah Unit Integriti dan Ombudsman Negeri Adana Jed, Ahli Parlimen Sarikei Andrew Wong Ling Biu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Meradong Datuk Ding Kuong Hiing dan Residen Sarikei Mohamad Junaidi Mohidin.

 ??  ?? TANDA PENGHARGAA­N: Talib (lima kiri) menerima cenderamat­a daripada Mohamad sambil disaksikan tetamu lain.
TANDA PENGHARGAA­N: Talib (lima kiri) menerima cenderamat­a daripada Mohamad sambil disaksikan tetamu lain.
 ??  ?? RASMI: Mohd Bukhori (tengah) membidik sasaran sebagai gimik perasmian Pertanding Menembak di IPD Limbang semalam.
RASMI: Mohd Bukhori (tengah) membidik sasaran sebagai gimik perasmian Pertanding Menembak di IPD Limbang semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia