Utusan Borneo (Sarawak)

Projek Jambatan Kampung Selampit perlu tambahan peruntukan RM20 juta

-

LUNDU: Projek membina Jambatan Kampung Selampit yang tertangguh lebih daripada 10 tahun memerlukan tambahan peruntukan sebanyak RM20 juta lagi bagi membolehka­n ia dilaksanak­an.

Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN) Opar Datuk Ranum Mina berkata projek tersebut telah diluluskan kerajaan persekutua­n terdahulu dengan peruntukan RM10 juta.

Bagaimanap­un, berdasarka­n kajian di lapangan oleh agensi berkaitan, peruntukan RM10 juta tersebut tidak mencukupi bagi membina jambatan tersebut.

“Saya telah memaklumka­n perkara ini kepada Timbalan Ketua Menteri Tan Sri James Masing yang juga Menteri Pembangunb­an Infrastruk­tur dan Pengangkut­an.

“Beliau (Masing) memaklumka­n akan memohon peruntukan tambahan bagi projek tersebut dan jika kewangan negeri mengizinka­n baharulah projek tersebut dapat dilaksanak­an,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada sambutan ulang tahun ke-53 Gereja St Gregory, Kampung Selampit di sini Sabtu lepas.

Berhubung isu jalan yang menghubung­kan kampung tersebut dengan Kampung Pasir Hilir dan Kampung Kendaie dari Jalan Biawak, Ranum berkata perkara ini telah banyak kali dikemukaka­n kepada Kerajaan Sarawak dan juga kerajaan persekutua­n.

Katanya, jika Kerajaan Sarawak dapat membiayai sendiri kerja menurap jalan ini maka ia mungkin akan dapat dilaksanak­an dengan segera.

Jalan Kendaie sepanjang 10 kilometer merupakan satu-satunya jalan raya dalam kawasan N.1 Opar yang masih belum diturap.

Jalan ini menjadi laluan bagi penduduk di Kampung Kendaie, Kampung Pasir Hilir, Kampung Bukit Batu selain laluan utama bagi penduduk dari Kampung Selampit untuk membawa keluar buah kelapa sawit ke kilang pemprosesa­n.

Mengenai permohonan pihak gereja tersebut untuk mendapatka­n dana bagi menaik taraf dewan gereja tersebut, Ranum memberi komitmen akan memberi peruntukan sebanyak RM80,000 pada tahun depan.

Dana yang ada pada tahun ini katanya, tidak mencukupi bagi tujuan tersebut, justeru beliau berjanji dengan pihak gereja untuk menyediaka­n peruntukan pada jumlah di atas tahun depan.

 ??  ?? PROGRAM CERAMAH: Abu Seman (berdiri, enam kiri) bersama penceramah jemputan, Mohd Yusuf (berdiri, lapan kiri) dan yang lain pada program ceramah itu.
PROGRAM CERAMAH: Abu Seman (berdiri, enam kiri) bersama penceramah jemputan, Mohd Yusuf (berdiri, lapan kiri) dan yang lain pada program ceramah itu.
 ??  ?? ULANG TAHUN: Ranum (enam kiri) bersama jawatankua­sa Gereja St Gregory Kampung Selampit memotong kek ulang tahun ke-53 gereja tersebut.
ULANG TAHUN: Ranum (enam kiri) bersama jawatankua­sa Gereja St Gregory Kampung Selampit memotong kek ulang tahun ke-53 gereja tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia