Utusan Borneo (Sarawak)

Rumah kosong hangus dalam kebakaran dinihari

-

MIRI: Sebuah rumah tidak berpenghun­i musnah sepenuhnya dalam kebakaran yang berlaku di Kampung Tudan Fasa 1, di sini awal pagi semalam.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Lopeng Penolong Kanan Penguasa Bomba ( PKPgB) Terry Robson berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan mengenai kebakaran tersebut kira-kira jam 3.13 pagi.

Menurutnya, 10 anggota bomba dari BBP Lopeng diketuai Pegawai Bomba Kanan II ( PBK II) Ellai Bidang bergegas ke lokasi kejadian untuk operasi pemadaman.

“Setibanya pasukan pemadaman di tempat kejadian, didapati kebakaran melibatkan sebuah rumah yang tidak berpenghun­i yang sedang terbakar 100 peratus.

“Pasukan menggunaka­n dua aliran salur bantu mula dan air dari pili bomba berdekatan untuk mengawal kebakaran dari merebak,” katanya ketika dihubungi pemberita semalam.

Beliau berkata pihak bomba mengambil masa lebih kurang 10 minit untuk mengawal kebakaran dan pemadaman penuh berjaya dilakukan pada jam 4.07 pagi.

Sementara itu, jiran yang mendiami bersebelah­an rumah tersebut dikenali sebagai Hamimah, 26, berkata mereka sekeluarga menyedari rumah terbabit hangus sekitar jam 3 pagi.

“Kami sekeluarga sudah tidur, kebetulan abang saya belum tidur dan beliau terkejut apabila melihat kebakaran di rumah sebelah.

“Sejurus melihat api di rumah sebelah, abang terus mengejutka­n kami semua, lalu saya bertindak menghubung­i pihak bomba,” katanya.

 ??  ?? HANGUS: Keadaan rumah kayu yang musnah sepenuhnya dalam kejadian awal pagi semalam.
HANGUS: Keadaan rumah kayu yang musnah sepenuhnya dalam kejadian awal pagi semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia