Utusan Borneo (Sarawak)

Peruntukan kewangan terus disalurkan kepada UNIFOR

-

KUCHING: Kerajaan Sarawak menyatakan komitmen untuk terus menyalurka­n peruntukan kewangan secara tahunan kepada Unit Hal Ehwal Agama-Agama Lain (UNIFOR).

Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas berkata ia bagi pembinaan serta membaiki rumah ibadat termasuk kemudahan lain bagi badan agama bukan Islam di Sarawak.

“Sarawak satu-satunya negeri di Malaysia yang mempunyai agensi kerajaan rasmi yang menjaga hal ehwal bukan Islam.

“Unit ini menjaga hal ehwal agama bukan Islam di Sarawak yang termasuk Kristian, Buddha, Hindu, Sikh, Bahai dan Taoist,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan ‘20th World Congress of Internatio­nal Catholic Committee of Nurses and MedicoSoci­al Assistants’ (CICIAMS) 2018 yang dihadiri Uskup Agung Gereja Roman Katolik Kuching Simon Poh di sini, semalam.

Tambah Uggah, UNIFOR ditubuhkan pada 26 Mei 2017 oleh Kerajaan Sarawak di bawah Pejabat Ketua Menteri serta di bawah jagaan portfolio beliau sendiri.

Beliau berkata, persekitar­an yang harmoni dan kebebasan diendors sepenuhnya oleh pemimpin kerajaan negeri.

“Ia termasuk Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg yang mempraktik­kan dasar inklusif kepada semua.

“Peruntukan kewangan tahunan kepada UNIFOR menggambar­kan dasar inklusif berkenaan,” katanya sambil memberitah­u, kerajaan turut memperuntu­kkan RM40,000 kepada jawatankua­sa penganjura­n CICIAMS 2018 itu.

Mengenai kongress yang diadakan itu Uggah berkata, Kerajaan Sarawak amat menghargai serta menyokong sepenuhnya program sedemikian dan yakin kongres berkenaan mampu menyediaka­n visi dalam pembanguna­n kesihatan mapan.

“Diharapkan program ini bukan yang pertama dan terakhir tetapi lebih banyak lagi seumpamany­a diadakan pada masa akan datang.

“Kita juga berharap hasil yang didapati daripada kongres dapat dikongsi bersama kerajaan negeri untuk tujuan pembanguna­n mapan kepada Sarawak,” katanya.

Sementara itu Poh dalam ucapannya berkata, kongres akan memberi tumpuan kepada isu- isu kanakkanak, belia dan warga tua dalam masyarakat.

“Saya yakin kongres ini akan menyediaka­n visi untuk kita mendidik, mempertaha­nkan kehidupan dan mempromosi­kan semua yang membolehka­n kita menjalani kehidupan lebih baik.

“Saya mengiktira­f sokongan Kerajaan Sarawak yang telah memberi peruntukan kewangan bernilai RM40,000 bagi tujuan kongres melalui pejabat Timbalan Ketua Menteri serta UNIFOR,” katanya.

Seramai 288 peserta menghadiri kongres anjuran Catholic Nurses Guild of Malaysia dengan 132 daripadany­a adalah peserta Malaysia sementara selebihnya peserta daripada 18 negara.

Hadir sama Duta Vatican ke Malaysia Uskup Agung Joseph Salvador Marino dan Pengarah UNIFOR Datu Dr Ngenang Jangu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia