Utusan Borneo (Sarawak)

Croatia berdepan Portugal dengan harapan baharu Perlawanan pertama naib juara Piala Dunia itu bakal dilangsung­kan tanpa penonton, dihukum UEFA kerana simbol swastika

-

ZAGREB, Croatia: Masih diselubung­i kejayaan bersejarah melangkah ke final Piala Dunia 2018, Croatia berkemungk­inan ‘ tersentak’ dari lamunan apabila memulakan musim baharu dengan perlawanan persahabat­an menentang Portugal di Faro hari ini.

Ia adalah perlawanan pertama Croatia sejak pasukan itu tewas kepada Perancis di final Piala Dunia 2018 – satu kekalahan yang diraikan seperti kemenangan oleh pasukan bukan pilihan yang tidak pernah melangkah sejauh itu pada kejohanan terbesar dunia.

Pengembara­an hebat ke final menyelubun­gi kontrovers­i yang melanda bola sepak Croatia, dari penyokong fanatik liar sehingga ke isu perundanga­n.

Tetapi peminat akan diingati semula dengan kontrovers­i apabila menentang Engl a n d p a d a perlawanan pertama Liga Negara- Negara UEFA ( UNL) di tempat sendiri pada 12 Oktober.

Perlawanan itu akan

Kami adalah naib juara dunia, kami mencapai kemuncak prestasi di Rusia dan sekarang semuanya sebenarnya. ” kembali ke sifar, sesuatu yang normal

d i - langsungk a n tanpa penonton – kerana hukuman dari badan induk bola sepak Eropah ( UEFA) kerana simbol swastika kelihatan terpancar di atas padang di Split, ketika perlawanan kelayakan Euro 2016 menentang Itali. Dalang kej a d i a n i t u tidak diketahui tetapi i a b u k a n kali pertama penyokongn­ya mencem a r k a n imej pasukan dengan m e n g g u - nakan simbol dan slogan fasis. Ia adalah s i s i g e l a p p e n g e m - baraan bola sepak Croatia ketika meraikan kej a y a a n d i Piala Dunia, dengan pemain menjemput penyanyi yang dikenali sebagai penyokong pro- Nazi untuk menyertai mereka dalam bas dan pentas semasa sambutan kepulangan di Zagreb. Malah semasa kegembiraa­n di Piala Dunia, sebuah akhbar tempatan memberi amaran bahawa “selepas meraikan kejayaan luar biasa, bukan hanya perubahan luaran, tetapi dalaman juga harus dilakukan” dalam sukan ini.

Ia menunggu masa sebelum penyokong ng kembali mendesak penyingkir­an yingkiran presiden persekutua­n utuan bola sepak Croatia, Davor Sukar, yang dituduh sebagai boneka Zdravko Mamic, orang kuat bola a sepak Croatia a yang menghilang­gkan dirinya.

Mamic, bekas k a s presiden kelab Dinamo Zagreb, melarikan arikan diri ke Bosnia selepas dijatuhkan hukuman ukuman penjara enam setengah tengah tahun pada bulan Jun kerana rasuah dan menggelapk­an nggelapkan dana dari perpindaha­n rpindahan pemain.

“Pengaruhny­a ya ke atas bola sepak Croatia ia mungkin tidak hilang dalam alam masa sehari tetapi sekarang rang beliau tidak dapat mempengaru­hi Dinamo atau mungkin persekutua­n seperti sebelumnya,” kata wartawan sukan terkenal, Davorin Olivari ketika menentang AFP.

Kontrovers­i juga menyelubun­gi kapten pasukan Croatia, Luka Modric, yang didakwa kerana memberi pengakuan palsu semasa perbicaraa­n Mamic mengenai perpindaha­nnya dari Dinamo.

Buat masa ini, Modric, yang memenangi trofi Liga Juara- Juara bersama Real

Ma- drid d a n juga anuge- rah Pemain Terbaik Kejohanan di Piala Dunia 2018, kelihatan tidak dapat ‘ disentuh’ ketika ini.

Reputasi beliau sebagai wira negara diperkuatk­an lagi apabila memenangi anugerah Pemain Terbaik UEFA bulan lepas.

Modric dan pemain ten- gah, Ivan Rakitic, tidak akan beraksi pada perlawanan menentang Portugal tetapi akan menjadi tunjang utama pasukan.

Tetapi mereka semakin meningkat usia dengan Modric mencecah usia 33 tahun p pada hari Ahad sementara penjaga gol Danijel Subasic, penyerang Mario M Mandzukic dan pemain pertahanan, Vedran Corluka, sudah menamatkan k karier bola sepak a antarabang­sa mereka pada bulan Ogos. J Jurulatih Croatia, Zlat Zlatko Dalic mengakui ia ak akan mengambil masa untuk membina semula pasuka pasukan. “Kam “Kami adalah naib juara dunia, kami k mencapai kemuncak prestasi di Rusia dan sek sekarang semuanya kembali ke sifar, sesuatu yang no normal sebenarnya,” kata beli beliau.

Lapan dari 22 pemain di Piala Dunia Du 2018 tidak akan beraksi h hari ini – begitu juga Cristian Cristiano Ronaldo untuk Portugal.

Tetapi beliau berkata beliau memberikan fokus kepada jangka panjang.

“Saya tidak bimbang. Sasaran saya ialah Euro 2020, bukan perlawanan menentang Portugal atau Liga Negara- Negara. Kami akan cuba untuk menang tetapi sasaran sebenar ialah

Zlatko Dalic Jurulatih Croatia

Euro.”

Dalic melihat perlawanan akan datang, termasuk satu lagi perlawanan UNL menentang Sepanyol pada 11 September sebagai satu peluang baik untuk pemain muda yang tidak mendapat peluang beraksi di Rusia.

Mereka termasuk pemain tengah berbakat Marko Rog ( Napoli), Mateo Kovacic ( Chelsea) dan Mario Pasalic (Atalanta), selain penyerang Marko Pjaca ( Fiorentina), Ivan Santini ( Anderlecht) dan Marko Livaja ( AEK Athens).

Di pintu gol, Lovre Kalinic dari Gent akan menggantik­an Subasic.

“Kami akan menggunaka­n Portugal dan Sepanyol untuk persediaan sebenar, untuk mencari rentak baharu,” kata Dalic.

“Sasaran kami ialah membentuk skuad... tiga hingga empat pemain baharu dalam usaha mencari rentak baharu dan melangkah ke Euro dengan skuad sama di Piala Dunia di Rusia. Bukan skuad lemah.” — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? SENJATA UTAMA: Modric terus menjadi sandaran Dalic untuk mengucarka­cirkan benteng pertahanan Portugal pada aksi di Faro hari ini.
— Gambar AFP SENJATA UTAMA: Modric terus menjadi sandaran Dalic untuk mengucarka­cirkan benteng pertahanan Portugal pada aksi di Faro hari ini.
 ??  ??
 ??  ?? DALIC
DALIC

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia