Utusan Borneo (Sarawak)

Hati seorang ayah dalam telemovie khas Maal Hijrah ‘Di Sisi’ di TV1

-

PENGERTIAN hijrah dalam kehidupan seseorang nyata berbeza-beza. Ada yang diuji dengan dugaan yang hebat begitu juga sebaliknya. Ujian itu umpama hadiah dari Allah S.W.T kepada hambaNya. Begitu juga penghijrah­an seseorang daripada yang jahat bertukar baik. Daripada baik menjadi lebih baik berbanding sebelumnya.

“Sesungguhn­ya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa-apa yang pada diri mereka” (Surah Ar-Rad:11).

Menghayati sambutan Maah Hijrah ini, Radio Televisyen Malaysia (RTM) membawakan telemovie khas bertajuk ‘Di Sisi’ karya Wan Afzam Wan Daud, Unit Drama TV RTM mengangkat kisah ketabahan seorang anak berdepan dengan ayah yang panas baran dan lumpuh separuh badan.

Menemui penonton pada 10 September ini, jam 9.00 malam di TV1, telemovie ini menampilka­n lakonan berkesan watak Udin dijayakan oleh Aidil, Jali (Ruzaidi Rahman), Mamud (Aman Graseka), Pak Kalam (Bohari Ibrahim), Mak Mah (Rosnah Johari), pemilik warung (Kamal Bakar), Chem (Raihan) dan Linggi (Fariz).

Kisahnya berlatarka­n sebuah kampung nelayan, berlaku selama seminggu. Udin, 15, menjaga ayahnya yang lumpuh separuh badan. Duduk di kerusi roda, membuat pergerakan Jali terbatas. Segala makan minum dan mandi diuruskan oleh Udin.

Biarpun sering dimarahi oleh Jali, Udin tetap tidak melawan. Dia akur dengan setiap apa yang terbit dari mulut ayahnya.

Di rumah dilihat Udin seorang budak yang kurang berbicara, manakala di luar pula Udin dilihat sebagai seorang budak yang banyak mulut.

Kerajinan Udin amat disenangi oleh penduduk.

Ketika cuti sekolah, Udin bekerja sambilan di sebuah warung, selain dari upah wang saku Udin juga sering dibekalkan makanan oleh tuan warung.

Di laluan lorong-lorong rumah ke warung, Udin sering bersembang dengan Mak Mah. Mak Mah seorang yang kasar bahasanya, sering juga menasihati Udin berkenaan Jali.

Pak Kalam juga antara orang yang sering disinggahi oleh Udin. Pak Kalam, peminat tegar burung tekukur seorang yang kelakar. Pak Kalam juga banyak tahu tentang keadaan dan penduduk kampung.

Sehinggala­h satu hari berlaku konflik di mana Udin didatangi oleh sekumpulan budak sebayanya yang tidak puas hati dengan tindakan Udin melaporkan kegiatan mereka kepada penghulu.

Jali tahu Udin dipukul, namun dia tidak mampu untuk berbuat apa-apa. Lebih parah lagi budakbudak tadi mengulangi perbuatan mereka terhadap Udin, seperti satu hiburan Udin dibuli. Kali ini Udin melawan. Namun lagi teruk Udin dikerjakan.

Penghulu berjumpa Jali dan menasihati Jali agar Udin disekolahk­an di asrama. Manakala diri Jali pula disarankan untuk tinggal di rumah kebajikan. Jali tambah tertekan.

Satu pagi, selepas Udin keluar rumah. Jali menyelongk­ar barangbara­ng dalam bilik Udin. Sebuah album lama milik Jali yang pernah dibuang dijumpai kemas dan gambar-gambar di dalam album itu terjaga. Jali tersentuh.

Udin pulang dan terserempa­k dengan Jali. Hari itu adalah hari yang panjang bagi kedua anak beranak itu. Mereka berbual panjang. Adakah kehidupan Udin kembali gembira seperti dahulu? Jali pula mampukah baginya melupakan kisah silam kehidupann­ya yang masih dibayangi kekecewaan bila isterinya meninggal dunia?

Bagi mereka yang tidak sempat untuk menonton di TV, mereka berpeluang menontonny­a menerusi portal online, Myklik (myklik.rtm.gov. my). Rancangan ini juga dapat ditonton melalui rtm mobile. Muat turun aplikasiny­a di Google Play dan App Store.

 ??  ??
 ??  ?? MENARIK: Pengarah telemovie Wan Afzam bersama pelakon utama Aidil di lokasi.
MENARIK: Pengarah telemovie Wan Afzam bersama pelakon utama Aidil di lokasi.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia