Utusan Borneo (Sarawak)

Ular sawa gemparkan penduduk ketika banjir kilat di Batu Pahat

-

BATU PAHAT: Bunyi riuh sekumpulan ayam di belakang rumah telah mengejutka­n seorang penduduk di Kampung Sungai Ayam, di sini, Sabtu lepas, sebelum menyedari kehadiran dua ekor ular sawa di reban ayam miliknya.

Pegawai Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Daerah Batu Pahat, Kapten Mohd Faizie Abd Aziz berkata, dalam kejadian jam 1.30 pagi itu, seekor daripada ular berkenaan cuba membaham ayam peliharaan penduduk berkenaan.

Ketika pemilik ayam berkenaan memeriksa rebannya, dia terkejut setelah mendapati reptilia yang cuba membaham ayam itu agak besar saiznya, kira-kira enam meter panjang dan seberat 80 kilogram.

“Ketika kejadian, kawasan sekitar dilanda banjir kilat akibat hujan lebat serta pertembung­an dengan air laut pasang. Ular itu agak agresif dipercayai sedang mencari makanan.

“Penduduk berkenaan yang bimbang dengan kejadian yang tidak diingini berlaku terus menghubung­i kami untuk mendapatka­n bantuan,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Menurut beliau, tiga anggotanya dikejarkan ke lokasi kejadian dan mengambil masa 40 minit dibantu penduduk untuk menangkap kedua-dua ekor ular sawa berkenaan.

Katanya, kedua-dua ekor ular itu akan diserahkan kepada Jabatan Perlindung­an Hidupan Liar dan Taman Negara ( PERHILITAN) dalam masa terdekat ini.

Justeru, beliau turut menasihatk­an penduduk yang terjejas agar tidak bermain dengan air banjir ekoran khuatir dengan kehadiran reptilia berkenaan dan haiwan berbisa lain.

“Kalau dah dua ekor ular sawa ditangkap, kita bimbang akan ada ular sawa lain yang berkeliara­n. Namun, kami percaya kawasan berhampira­n tidak ada sarang ular, kebetulan haiwan terbabit ketika itu keluar mencari makan,” tambahnya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia