Utusan Borneo (Sarawak)

ASEAN digesa tawar pakej menarik untuk tarik pelaburan

-

KUALA LUMPUR: Masih terlalu banyak perlu dilakukan sebelum Asia-Pasifik menjadi rantau tanpa wang tunai, walaupun ia menerajui usaha dalam inovasi dan penggunaan saluran baharu untuk membayar barangan dan perkhidmat­an secara digital.

HSBC Malaysia (HSBC) berkata, wang tunai masih merupakan kaedah pembayaran utama bagi barangan di kebanyakan negara Asia Pasifik, dengan 55 peratus perbelanja­an peribadi dengan tunai dan cek.

Dalam satu kenyataan baru-baru ini, Ketua Perbankan Runcit dan Pengurusan Kekayaan,Tara Latini berkata, penerapan teknologi tanpa tunai di Asia masih menghadapi cabaran bekerja di beberapa negara dan mematuhi peraturan tempatan.

“Walaupun pertumbuha­n dompet digital di Asia sangat pesat, hanya segelintir sahaja yang dapat menyediaka­n perkhidmat­an kepada pengguna di lebih daripada satu negara Asia, apatah lagi di peringkat antarabang­sa,” katanya.

Bagaimanap­un, menurutnya, dengan berada di rantau yang paling dinamik di dunia untuk pembayaran digital juga boleh menjadi sumber peluang.

HSBC menyatakan bahawa kerajaan dan pihak berkuasa telah mengambil pelbagai langkah untuk mempercepa­tkan peralihan kepada masyarakat tanpa tunai. — Bernama KUALA LUMPUR: Industri sarung tangan getah akan membuat pelarasan kos yang perlu susulan keputusan kerajaan menaikkan gaji minimum daripada RM1,000 kepada RM1,050 mulai Januari tahun depan.

Dalam kenyataan barubaru ini, Presiden Persatuan Pengeluar Sarung Tangan Getah Malaysia ( MARGMA), Denis Low Jau Foo berkata, kerajaan sedang KUALA LUMPUR: Negara anggota ASEAN digesa bekerja bersama dan menawarkan pakej menarik bagi menarik pelabur langsung asing yang mahu memindahka­n pelaburan atau menambah pelaburan di rantau ini susulan ketegangan perdaganga­n serantau.

Timbalan Menteri Perdaganga­n Antarabang­sa dan Industri Dr Ong Kian Ming berkata daripada bersaing sesama sendiri, interaksi dan kerjasama yang lebih baik antara sesama negara anggota perlu bagi merebut peluang pelaburan dari China, Eropah dan Amerika Syarikat.

“Ada banyak peluang untuk kita, (anggota ASEAN) untuk melabur dan melabur bersama, sebaga hab strategik supaya kita boleh bersama-sama mengekspor­t ke negara lain, termasuk China dan AS.

“Inilah antara cabaran be- berusaha untuk membuat pelarasan yang saksama dan seimbang antara pekerja dan perniagaan.

Low menyambut baik pengumuman awal oleh Pejabat Perdana Menteri kerana ia memberikan masa yang mencukupi untuk mengambil kira faktor kenaikan gaji dalam kos mereka.

“Kerajaan memahami bahawa perniagaan mesti tidak terlalu dibebankan dengan sar yang wajar kita fikirkan, dan bagaimana menjadikan ASEAN sebagai unit yang padu. Kita boleh memanfaatk­an peralihan perdaganga­n ini,” katanya.

Ong berkata demikian pada sesi ‘Santapan Minda: Masa Depan Malaysia di ASEAN’, yang berlangsun­g sempena Persidanga­n Perniagaan Selangor ASEAN 2018, kali kedua.

Beliau berkata ketegangan perdaganga­n antara ASChina telah mempengaru­hi banyak syarikat multinasio­nal dan pelabur asing, terutama dari China, untuk mengalihka­n pekaburan masing-masing ke ASEAN.

Susulan itu, permohonan dalam bentuk pelaburan dari China yang datang ke Lembaga Pembanguna­n Pelaburan Malaysia semakin bertambah antara JanuariJun 2018 berbanding tempoh yang sama pada 2017, katanya. — Bernama kenaikan besar serta-merta, dan pada masa yang sama mengambil kira kepentinga­n pekerja,” katanya.

Beliau berkata industri semakin berkembang dengan pemintaan semasa ke atas sarung tangan getah sebanyak 268 bilion setahun, 63 peratus daripadany­a dihasilkan di Malaysia, manakala eksport dianggarka­n RM18.8 bilion setakat ini. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia