Utusan Borneo (Sarawak)

Penang Port dan RCL meterai usaha sama bangunkan semula terminal kapal pesiaran

-

GEORGE TOWN: Penang Port Sdn Bhd (PPSB) telah menandatan­gani perjanjian usaha sama dengan Royal Caribbean Cruises Ltd (RCL) bagi membangunk­an semula Terminal Kapal Pesiaran Swettenham Pier untuk menampung kapal yang lebih besar.

Perjanjian itu ditandatan­gani barui-baru ini oleh Pengerusi PPSB, Datuk Syed Mohmad Syed Murtaza dan Naib Presiden Kanan Antarabang­sa RCL, Gavin Smith dan disaksikan Menteri Pengangkut­an, Anthony Loke Siew Fook dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow.

Pembanguna­n semula itu akan menyaksika­n dermaga Terminal Kapal Pesiaran Swettenham Pier sedia ada 400 meter akan dipanjangk­an sebanyak 220 meter dan penambahan 118 meter struktur marin.

Berikutan itu, terminal kapal pesiaran itu akan dapat mengendali­kan dua kapal pesiaran bersaiz mega secara serentak di dermaga luar bersama-sama dengan satu kapal kecil dan satu bersaiz sederhana di dermaga dalaman menjelang akhir 2019.

Smith berkata, penglibata­n Royal Caribbean dengan Pulau Pinang dan PPSB menandakan langkah penting dalam usahanya untuk menggalakk­an pembanguna­n pelabuhan di Asia.

“RCL telah mengenal pasti Pulau Pinang sebagai pelaburan berpotensi dalam membangunk­an Strategi Asia Tenggara dan George Town adalah destinasi pesiaran yang sempurna.

“Tahun depan, kami akan membawa Spectrum of the Seas, kapal terbesar kami untuk dikerahkan ke Asia. Dengan Spectrum of the Seas, Quantum of the Seas dan dua yang lain, Royal Caribbean akan membuat 36 persingaha­n di Pulau Pinang,, “katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? CUBALAH: Keith menunjukka­n antara minuman yang dijual.
— Gambar Bernama CUBALAH: Keith menunjukka­n antara minuman yang dijual.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia