Utusan Borneo (Sarawak)

Gobind teruja bertemu kumpulan bakat kreatif

-

KOTA KINABALU: Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo hari ini meluangkan masa hampir sejam bersama kumpulan bakat kreatif dan pemulihara­an alam sambil mendengar penerangan mengenai usaha yang mereka jalankan di Sabah.

Gobind Singh yang singgah ke Festival Hidupan Liar 4th Rhythms of Rimba (ROR) di Nexus Resort Karambunai melawat setiap gerai dan memperuntu­kkan masa untuk memahami karya seni yang dihasilkan dan isu yang dihadapi oleh kumpulan bakat tempatan dan pemulihara­an alam sekitar.

Beliau juga cuba menggunaka­n cat sembur bagi menghasilk­an lukisan cat di bawah bimbangan Kumpulan Seni Cracko dan menikmati beberapa sajian tradisiona­l tempatan.

“Kita perlu menyokong festival seperti ini. Kumpulan-kumpulan itu memainkan peranan penting dalam masyarakat dan pemulihara­an alam semula jadi.

“Teruskan usaha itu dan kami akan melakukan apa yang kami mampu untuk menyokong usaha tersebut,” kata Gobind dalam ucapan ringkasnya pada akhir lawatan beliau.

Beliau juga mengucapka­n selamat menyambut Hari Malaysia kepada pelawat dan peserta festival tersebut. Gobind berada di Kota Kinabalu untuk menghadiri sambutan Hari Malaysia Peringkat Kebangsaan di Padang Merdeka yang berlangsun­g malam tadi.

ROR dianjurkan oleh Future Alam Borneo (FAB), sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang berpusat di Sabah.

Festival selama dua hari itu pada 15 dan 16 Sept mengumpulk­an kumpulan yang mewakili artis bakat kreatif termasuk penyair, penulis, penjual makanan tradisiona­l dan pereka fesyen. Majlis pada kedua-dua malam itu juga diserikan dengan persembaha­n muzik.

FAB juga menganjurk­an perbincang­an mengenai masa depan Sabah dalam tanaman kelapa sawit pada hari pertama festival.

Pengerusi FAB, Anton Ngui berkata kehadiran Gobind pada festival itu merupakan satu penghormat­an. — Bernama

 ??  ?? PERTEMUAN: Ahli PERWARIS dan rombongan dari Brunei merakam kenangan pada Majlis Santai dan Randau Saribas-Brunei 2018 di Kuching pada 10 September lalu.
PERTEMUAN: Ahli PERWARIS dan rombongan dari Brunei merakam kenangan pada Majlis Santai dan Randau Saribas-Brunei 2018 di Kuching pada 10 September lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia