Utusan Borneo (Sarawak)

Kursus Pengadil Kelas 3 di IPD Sibu 28-30 September

-

pi pingat emas b bagi kategori Kelas E Wanita 65- 70kg. D a l a m p e r k e m - ba bangan lain, acar acara taekwondo ya yang berlangsun­g di Dewan Tan P Poh Sang, SMKSa SMK San Min, Teluk Inta Intan semalam menyak menyaksika­n tiga pingat perak berjaya dir diraih kontinjen Saraw Sarawak.

Tiga pingat perak menerusi Jasline Jacob Kilder kategori - 46kg Wanita, Calvin Li Wen Jiun kategori - 80kg Lelaki dan Tie Sing Da kategori - 54kg Lelaki.

Dalam acara olahraga, kontinjen Sarawak terus meraih emas dalam beberapa kategori acara sebelah pagi temasya hari kesembilan SUKMA di Stadium Perak di sini semalam.

Acara lempar cakera lelaki mendahului senarai pungutan pingat apabila satu pingat emas berjaya diraih menerusi Abdul Rahman Lee yang berjaya mencatat jarak 48.90 meter.

Ini ditambah dengan pingat perak yang diperolehi Ngu Ing Biao apabila mencipta jarak 47.57 meter.

Manakala, pingat gangsa acara berkenaan diraih oleh atlet Selangor, Faris Hazim Jamaluddin dengan jarak 40.91 meter.

Sementara itu, acara 110 meter lari berpagar lelaki turut menyumbang pingat emas menerusi Mohd Rizzua Haizad Muhamad dengan catatan masa terpantas 14.25 saat. SARATOK: Persatuan Ibu Bapa dan Guru ( PIBG) Sekolah Kebangsaan (SK) Kalaka Central akan menganjurk­an Pertanding­an Bola Sepak Terbuka 9 Sebelah pada awal Oktober nanti.

Pertanding­an dijadualka­n berlangsun­g selama tiga hari dari 5 hingga 7

Pingat perak dimiliki atlet Sabah, Benedick Ian Gawok dengan 14.46 saat dan pingat gangsa oleh Muhd Naim Abdullah dari Perak ( 14.92 saat).

Sementara, dua pingat emas dan dua pingat gangsa berjaya diperolehi menerusi acara renang di Pusat Akuatik Tuanku Zara, Kompleks Sukan MBI malam kelmarin.

Perenang handalan, Angela Cheng Chu Fei berjaya memperoleh dua pingat emas menerusi acara 200 meter kupu- kupu dan 800 Oktober.

Juara pertanding­an akan membawa pulang hadiah wang tunai RM500, tempat kedua RM300 dan ketiga RM200.

Setiap penyertaan dikenakan yuran sebanyak RM150.

Pasukan yang berminat boleh mendapatka­n bo- meter gaya bebas.

Selain itu, pingat gangsa diperolehi menerusi acara rangkaian 4x100 meter lelaki oleh gandingan Zachary Adam Tan Kian Phen, Hii Puong Hou, Job Tan Xi Jay dan Hii Puong Wei dengan catatan masa 3: 35.440 saat.

Satu lagi pingat gangsa diraih menerusi acara 4x100 meter wanita oleh kuartet Leong Wan Mei, Angela Cheng Chui Fei, Zia Adam Tan Chun Ing dan Cindy Sui Yea Zhen dengan catatan masa 4: 07.160 saat. rang penyertaan di pondok pengawal keselamata­n SK Kalaka Central dengan harga RM10 untuk setiap satu borang.

Majlis perasmian pertanding­an dijangka disempurna­kan oleh Ahli Parlimen Saratok merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Krian Ali Biju. KUCHING: Persatuan Bola Sepak Bahagian Sibu (PBBS) dengan kerjasama Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sibu akan menganjurk­an Kursus Pengadil Kelas 3 Negeri 2018 dari 28 hingga 30 September ini.

Menurut Setiausaha Kehormat PBBS ASP Kushairy Bujang kursus selama tiga hari itu akan diadakan di IPD Sibu.

Tambahnya lagi, kursus tersebut akan dikendalik­an oleh instruktur bertauliah dari Persatuan Bola Sepak Sarawak (FAS).

“Kita mengalu-alukan para pengadil termasuk orang awam lelaki dan wanita berusia 50 tahun ke bawah yang berminat dari seluruh negeri untuk turut serta dalam Kursus Pengadil Kelas 3 ini.

“Kursus ini akan membolehka­n pengadil sedia ada menaik taraf kemahiran mereka selain memberi peluang kepada orang awam yang berminat untuk menjadi pengadil mendapatka­n kemahiran yang lengkap dan betul,” katanya semalam.

Katanya, penganjura­n kursus itu juga bertujuan menambah jumlah pengadil bertauliah di Sarawak terutama di Sibu bagi menampung keperluan penganjura­n pelbagai liga dan kejohanan bola sepak di seluruh negeri.

Peserta katanya akan didedahkan dengan pelbagai teori dan praktikal untuk menjadi seorang pengadil yang mahir.

Menurut Kushairy, yuran sebanyak RM70 dikenakan kepada mana-mana pengadil yang berminat untuk turut serta.

Manakala, setiap penyertaan orang awam akan dikenakan yuran berjumlah RM150.

Untuk maklumat lanjut, hubungi ASP Kushairy (016-2014745), Saifful (0143735547) atau Noraznan (017-6246409).

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? KEBANGGAAN: Sepak takraw wanita memberikan keceriaan buat Sarawak selepas berjaya memperoleh pingat emas malam kelmarin.
KEBANGGAAN: Sepak takraw wanita memberikan keceriaan buat Sarawak selepas berjaya memperoleh pingat emas malam kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia