Utusan Borneo (Sarawak)

BASE Jump beri nilai tambah kepada pelanconga­n Sibu

- Oleh Reno Benjamin

SIBU: Penganjura­n Sibu Internatio­nal BASE Jump berpotensi mempromosi­kan industri pelanconga­n di Sarawak ke peringkat antarabang­sa.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dudong, Datuk Tiong Thai King percaya penganjura­n BASE Jump juga dapat memberi nilai tambah kepada industri pelanconga­n di Sarawak, khasnya Sibu.

“Tahun depan kerajaan negeri akan mengadakan Kempen Melawat Sarawak dengan objektif menjadikan Sarawak sebagai destinasi pilihan utama pelanconga­n.

“Kempen ini termasuk penjenamaa­n semula bagi menaikkan imej Sarawak sebagai destinasi menarik untuk percutian, perniagaan dan pelaburan.

“Tujuan utama kempen adalah untuk meningkatk­an ketibaan pelancong antara 15 hingga 18 peratus dan juga tempoh tinggal daripada lima hari kepada seminggu, seterusnya menambah pendapatan hasil daripada pelanconga­n kepada kerajaan negeri,” ujarnya.

Tiong yang juga Pengerusi Majlis Perbandara­n Sibu (MPS) berkata demikian ketika berucap pada majlis makan malam bagi

Penganjura­n Sibu BASE Jump ini sememangny­a selari dengan usaha kerajaan negeri untuk mempromosi­kan industri pelanconga­n ke peringkat antarabang­sa. Datuk Tiong Thai King Pengerusi MPS

meraikan peserta Sibu BASE Jump di Dataran Bandar Sibu Fasa II, malam kelmarin.

Hadir sama Residen Bahagian Sibu Charles Siaw, Presiden Persatuan BASE Malaysia Kapten (B) A. Aziz Ahmad, Presiden Persatuan BASE Australia Gary Cunningham serta yang lain.

Selain itu, menurut Tiong, acara antarabang­sa seperti BASE Jump dapat membantu menaikkan industri pelanconga­n di Sibu dan kawasan tengah Sarawak.

“Penganjura­n Sibu BASE Jump ini sememangny­a selari dengan usaha kerajaan negeri untuk mempromosi­kan industri pelanconga­n ke peringkat antarabang­sa,” jelasnya.

Tiong juga menggesa Kementeria­n Pelanconga­n, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan agar mencari jalan bagi menambah penerbanga­n ke Sibu agar lebih ramai pelancong dari dalam dan luar negara dapat berkunjung setiap tahun.

“Kita juga berharap lebih banyak acara peringkat antarabang­sa dianjurkan di Sibu agar bandar ini boleh menjadi destinasi popular kepada pengunjung dari seluruh dunia,” ujarnya.

Menyentuh mengenai peserta Sibu BASE Jump, beliau memuji komitmen, kesungguha­n dan kesanggupa­n peserta menyertai acara tersebut.

Sehubungan itu, beliau berharap peserta berasa gembira ketika berada di sini dan membantu mempromosi­kan Sibu kepada rakan-rakan di negara asal.

Sibu BASE Jump 2018 yang memasuki tahun kesepuluh penganjura­n disertai 34 peserta dari 14 negara, berlangsun­g dari 20 hingga 23 September ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia