Utusan Borneo (Sarawak)

Tembakan di gudang Maryland bunuh tiga

Suspek, seorang wanita, turut mencederak­an tiga lagi sebelum membunuh diri: Polis

-

ABERDEEN: Seorang wanita melepaskan tembakan dengan sepucuk pistol kelmarin di gudang di mana dia bekerja di bahagian timur Amerika Syarikat (AS) di negeri Maryland, membunuh tiga orang dan mencederak­an tiga lagi dalam kejadian tembakan beramai-ramai terbaharu di negara ini, kata polis.

Suspek – berusia 26 tahun dikenali sebagai Snochia Moseley – meninggal dunia selepas menembak dirinya sendiri di kepala, Syerif Daerah Harford Jeff Gahler memberitah­u wartawan.

Gahler berkata Moseley merupakan seorang pekerja sementara di pusat pengagihan bagi rangkaian kedai ubat- ubatan Rite Aid di Aberdeen, Maryland.

“Kami tidak mengetahui motif bagi jenayah kejam ini,” kata beliau, namun menolak kemungkina­n keganasan.

Syerif itu berkata tiga mangsa yang tercedera telah dimasukkan ke hospital dan dijangka selamat.

Beliau tidak mendedahka­n nama mangsa tersebut sementara menunggu keluarga mereka dimaklumka­n.

Kejadian tembakan beramai- ramai adalah biasa di AS namun majoriti besar melibatkan lelaki dan insiden di Aberdeen merupakan kejadian tembakan beramairam­ai yang jarang dilakukan oleh seorang wanita.

Gahler menyatakan Moseley menetap di Daerah Baltimore dan pistol yang dia gunakan dalam serangan, sejenis Glock 9mm, telah didaftarka­n di bawah namanya.

Beliau berkata wanita itu bersenjata­kan sepucuk pistol sahaja dan beberapa magazin peluru.

Gahler menceritak­an bagaimana wanita itu muncul untuk bekerja pada kira-kira jam 9 pagi waktu tempatan dan kejadian tembakan bermula hanya beberapa minit kemudian.

Beliau berkata mangsa telah ditembak di dalam dan luar gudang Rite Aid.

Polis memberikan respons dalam masa lima minit terhadap laporan mengenai tembakan itu namun Gahler berkata tiada tembakan dilepaskan oleh pihak berkuasa.

Andre Cedeno, 30, memberitah­u The Baltimore Sun bahawa saudara perempuann­ya, Lea, berada di dalam fasiliti Rite Aid dan beliau bergegas ke sana dari tempat kerjanya selepas mendengar tentang kejadian tembakan itu.

“Dia telah mengalami panik,” menurut Cedeno, dan bersembuny­i di dalam bilik air. “Ia adalah sungguh tidak masuk akal di mana seseorang itu tidak menghargai nyawa.”

Insiden ini adalah yang terbaharu dalam satu gejala keganasan senjata yang telah melanda beberapa sekolah dan tempat kerja di sekitar AS, di mana hak untuk memiliki senjata adalah dilindungi oleh perlembaga­an AS.

Bagaimanap­un serangan oleh wanita, berjumlah kurang daripada lima peratus daripada jumlah keseluruha­n, menurut pegawai penguatkua­saan undang- undang dan ahli akademik.

Serangan kelmarin muncul lima bulan selepas seorang aktivis wanita untuk hak asasi haiwan yang dilahirkan di Iran menembak mati tiga orang sebelum membunuh dirinya sendiri di ibu pejabat YouTube di California.

Maryland menjadi tajuk utama mengejutka­n di seluruh dunia pada Jun apabila lima pekerja Capital-Gazette meninggal dunia selepas seorang lelaki bersenjata menyerbu bilik berita mereka di Annapolis.

Lelaki itu yang dikatakan oleh polis sebagai bertanggun­gjawab telah mengganggu pekerja CapitalGaz­ette selama beberapa tahun berhubung dengan satu artikel mengenai dakwaan jenayah menghendap terhadap dia. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? LOKASI JENAYAH: Anggota polis berhimpun di luar Pusat Pengagihan Bantuan Rite, di mana beberapa orang maut dan cedera dalam serangan tembakan kelmarin di Aberdeen, Maryland.
— Gambar AFP LOKASI JENAYAH: Anggota polis berhimpun di luar Pusat Pengagihan Bantuan Rite, di mana beberapa orang maut dan cedera dalam serangan tembakan kelmarin di Aberdeen, Maryland.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia