Utusan Borneo (Sarawak)

Beberapa kejadian pokok tumbang akibat angin kencang di Bintulu

-

BINTULU: Beberapa kejadian membabitka­n pokok tumbang dan patah dibadai angin kencang dilaporkan berlaku di sini, awal pagi semalam.

Bagaimanap­un, kejadian yang berlaku di beberapa jalan raya dan berdekatan kawasan perumahan di sini telah diambil tindakan segera oleh pihak bomba.

Tiada kemalangan jiwa dan kejadian tidak diingini berlaku sepanjang berlakunya angin kencang disusuli hujan, guruh dan petir tersebut sehingga beberapa rumah penduduk turut mengalami banjir kilat.

Dalam tempoh 24 jam, anggota bomba melibatkan beberapa pasukan dari Balai Bomba dan Penyelamat Zon Bintulu bertungkus-lumus bergegas ke kawasan kejadian untuk kerja- kerja pembersiha­n dengan mengalihka­n pokok-pokok yang tumbang bagi memastikan keadaan jalan raya selamat untuk dilalui orang ramai.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat ( BBP) Bintulu TPgB Moha- mad Meramit berkata, pihaknya mengendali­kan dua kes dengan kes pertama melibatkan enam anggota dengan sebuah jentera FRT Scania BME dikerahkan ke tempat kejadian pokok tumbang setelah menerima panggilan kecemasan pada jam 2.02 pagi di Jalan Kidurong memasuki kawasan perindustr­ian Kidurong.

“Setibanya di lokasi pasukan kami terus melakukan kerja-kerja memotong dan mengalih empat batang pokok tumbang yang merentangi jalan raya tersebut,” ujarnya di sini semalam.

Beliau berkata, dalam kes kedua pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 6.29 pagi dan mengerahka­n lima anggota bersama sebuah jentera FRT Scania BLX ke lokasi pokok tumbang berdekatan Pejabat Pos Kidurong dan kawasan perumahan di Kidurong.

Katanya, di lokasi itu pasukan bomba juga melakukan kerja- kerja memotong dan mengalihka­n beberapa batang pokok tumbang merentangi jalan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia