Utusan Borneo (Sarawak)

Kementeria­n Industri Utama mulakan misi minyak sawit, getah

-

KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Industri Utama, Shamsul Iskandar Mohd Akin akan mengetuai misi ekonomi dan pelaburan minyak sawit dan getah ke Mesir, Maghribi dan Colombia pada 21- 29 Sept, 2018.

Selain kementeria­n itu, delegasi itu akan turut disertai wakil Lembaga Minyak Sawit Malaysia, Lembaga Getah Malaysia, LGM Properties Corporatio­n, Majlis Minyak Sawit Malaysia dan Majlis Promosi Eksport Getah Malaysia.

“Objektif misi ini adalah untuk memperkuku­h perda- gangan selain menangani isu berkaitan. Pada masa sama, ia juga bertujuan meninjau pasaran dan peluang pelaburan khususnya bagi minyak sawit dan getah.

“Mesir misalnya merupakan pintu masuk utama untuk minyak sawit Malaysia ke negara-negara lain Afrika Utara. Maghribi pula merupakan antara pasaran berpotensi bagi import minyak sawit Malaysia,” kata kenyataan kementeria­n itu.

Selain itu, Shamsul juga dijadual menghadiri Persidanga­n Minyak Sawit Antarabang­sa ke-19 di Cartegena, Colombia pada 26-28 September ini.

Pada 2017, eksport produk sawit ke Mesir berjumlah RM919.3 juta manakala Maghribi RM72.3 juta yang masing-masing merupakan 1.2 peratus dan 0.09 peratus daripada jumlah eksport minyak sawit dan produk berasaskan­nya.

Menurut kementeria­n itu, Mesir dan Maghribi juga antara pasaran baharu yang berpotensi bagi tujuan eksport getah dan produknya, terutama sarung tangan getah. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia