Utusan Borneo (Sarawak)

Masyarakat harus mempunyai kesedaran tinggi terhadap pengorbana­n pejuang, kata Tiong

- Oleh Watt Zacchaeus

SIBU: Masyarakat harus mempunyai kesedaran tinggi terhadap pengorbana­n pejuang terdahulu.

Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN) Dudong Datuk Tiong Thai King berkata tanpa pejuang terdahulu mungkin kita tidak dapat merasai nikmat merdeka seperti sekarang.

“Proses kemakmuran dan kesejahter­aan negara yang kita nikmati sekarang adalah hasil pengorbana­n pejuangpej­uang tanah air mempertaha­n negara sehingga ke titisan darah terakhir.

“Pengorbana­n mereka sungguh besar dan harus kita balas meskipun banyak yang sudah tiada lagi di dunia ini,” katanya ketika ditemui pada pelancaran Kempen Tabung Pahlawan Peringkat Negeri Sarawak di Pasar Sentral Sibu, semalam.

Hadir sama Yang Dipertua Persatuan Bekas Tentera Laut Diraja Malaysia (PBTLDM) Thomas Ling dan Presiden Persatuan Veteran Tentera Malaysia Negeri Sarawak (PVTMS) Francis Yeo.

Pengerusi Majlis Perbandara­n Sibu ( MPS) itu memberitah­u, kesedaran tinggi orang ramai terhadap pengorbana­n pejuang harus diterjemah­kan dengan menyumbang kepada tabung itu.

“Mendermala­h dengan ikhlas dan ingat pengorbana­n mereka. Tanpa mereka, negara ini tiada apa-apa.

“Justeru, saya mengajak masyarakat menderma untuk membantu golongan ini,” katanya.

Menurutnya, ramai golongan veteran memerlukan sumbangan orang ramai berikutan masalah dialami mereka.

“Saya berharap orang awam mencuba yang terbaik dengan menyumbang kepada Tabung Pahlawan. Saya nampak ramai veteran tentera dan keluarga mereka memerlukan bantuan

Proses kemakmuran dan kesejahter­aan negara yang kita nikmati sekarang adalah hasil pengorbana­n pejuangpej­uang tanah air mempertaha­n negara sehingga ke titisan darah terakhir. Datuk Tiong Thai King ADUN Dudong

kewangan.

“Kita harus menghormat­i dan memberi sokongan kepada veteran-veteran tentera yang melindungi negara kita,” katanya.

Sementara itu, Yeo memberitah­u PVTMS menyasar- kan sejumlah RM150,000 untuk kutipan tabung tersebut.

Katanya, ahli-ahli PVTMS berpakaian baju korporat persatuan akan bergerak mengumpul derma daripada orang ramai dalam tempoh sebulan ini di seluruh negeri.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia