Utusan Borneo (Sarawak)

Ronaldo fokus bantu Juve selepas gagal memenangi anugerah Pemain Terbaik FIFA

-

MILAN, Itali: Cristiano Ronaldo mengalih perhatian kembali kepada impian Juventus mem- buru tiga g kejuar k e j u a r - a a n musim i n i l e p a s gagal m e - m e - se- s e - nangi anugerah Pemain Terbaik FIFA. Ronaldo, yang pernah memenangi g anugerah tersebut sebanyak li lima kali, tidak menghadiri m majlis penyampaia­n anugerah itu di London Isnin lepas ke ketika bekas rakan sepasukann­ya di Real Madrid, Luka Modri Modric, yang muncul sebagai peme pemenang kali ini. Ronaldo m malah tewas kepada pe penyerang Liverpool, Mohamed Salah untu untuk Anugerah Pu Puskas sebagai gol te tercantik. Beliau telah disenaraik­an antara calon untuk anugerah gol tercantik dengan jaringan akrobatik ketika Real Madrid m e n e n t a n g Juventus pada p e r l a w a n a n s suku akhir Liga Juar Juara- Juara, yang turut mener menerima tepukan dari penyokong Juventus pada perlawanan d di Turin. Jurulatih J Juventus, Massimilia­no All Allegri menyokong Ronaldo – ya yang menjaringk­an tiga gol dari dua perlawanan liga terakhir – untuk anugerah itu ketika be beliau menjaringk­an 15 gol u untuk membantu Real Madr Madrid memenangi kejuaraan E Eropah buat kali ketiga berturut-turut.

“Bukan memperkeci­lkan Luka Modric, saya akan memberikan anugerah kepada Ronaldo di atas apa yang beliau lakukan musim lepas. Saya fikir beliau selayaknya menang,” kata Allegri.

Juventus berdepan minggu sukar di Turin dengan tiga perlawanan di Stadium Allianz dalam tempoh tujuh hari.

Selepas perlawanan hari ini menentang Bologna, yang mengejutka­n AS Roma 20 hujung minggu lepas, Juventus akan menentang Napoli untuk pertemuan dua pasukan teratas liga pada hari Sabtu.

Mereka memulakan musim dengan sempurna apabila memenangi lima perlawanan berturut- turut untuk berada tiga mata di hadapan Napoli.

Selepas itu, Juventus akan menentang Young Boys dari Switzerlan­d dalam aksi Liga Juara-Juara, satu perlawanan di mana Ronaldo tidak akan diturunkan selepas menerima kad merah ketika menentang Valencia.

Napoli akan menanti kunjungan pendatang baharu liga, Parma, sebelum kunjungan ke Juventus sebelum perlawanan penting Liga JuaraJuara menentang Liverpool di Naples.

“Kami menang di sana (Juventus) musim lepas dan masih menamatkan saingan di tempat kedua,” kata penyerang Napoli, Lorenzo Insigne.

“Jika kami tidak menang pada pertengaha­n minggu (menentang Parma), maka keputusan menentang Juventus tidak memberi sebarang kesan, jadi kami harus memberikan fokus kepada satu perlawanan terlebih dahulu.”

Roma menanti sebuah lagi pendatang baharu liga, Frosinone dengan harapan untuk bangkit semula selepas tercicir ke tangga ke-14 liga ekoran kekalahan kepada Bologna.

Jurulatih Eusebio Di Francesco dilaporkan diberikan tempoh satu minggu untuk menyelamat­kan tugasnya, bermula dengan perlawanan hari ini sebelum menentang kelab jiran, Lazio pada hujung minggu ini.

Frosinone berada di tangga kedua dari bawah liga dan bolos 12 gol, termasuk dua gol kepada Juventus minggu lepas.

“Pada akhir musim, apabila mata dikira dari perlawanan seperti menentang Frosinone, anda tidak akan mengingati­nya tetapi anda tahu ia adalah sangat penting,” kata Allegri. — AFP

 ??  ?? RONALDO
RONALDO

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia