Utusan Borneo (Sarawak)

Sapura Energy dapat sokongan dua pemegang saham utama

-

KUALA LUMPUR: Sapura Energy Bhd (Sapura Energy) telah menerima sokongan daripada dua pemegang saham utamanya, Permodalan Nasional Bhd (PNB) dan Sapura Technology Sdn Bhd (STSB) membabitka­n cadangan penerbitan hak saham berserta waran dan terbitan hak saham keutamaan mudah alih boleh ubah boleh tebus Islam (RCPS-i).

Dalam satu kenyataan kelmarin, penyedia minyak dan gas itu berkata, ini berkemungk­inan menjadikan kumpulan PNB sebagai pemegang saham terbesar Sapura Energy sebaik cadangan terbitan hak RM4 bilion itu selesai dengan pemegangan saham 40 peratus daripada modal saham yang ditambah.

Selain membolehka­nnya melanggan mengikut hak yang diperuntuk­kan, PNB turut memberi komitmen untuk turut melanggan hak saham tambahan, waran dan RCPS-i yang tidak diambil oleh pemegang saham lain yang layak atau melibatkan penolakan peruntukan yang akan ditetapkan kemudian dan tertakluk kepada lebihan saham yang disediakan itu.

Oleh itu, PNB dan dana sekutunya berhasrat untuk mendapatka­n pengecuali­an daripada obligasi membabitka­n tawaran umum mandatori.

Sementara itu, STSB, telah memberi jaminan untuk melanggan minimum saham hak bernilai RM300 juta berserta waran.

PNB pada masa ini memiliki kepentinga­n langsung sebanyak 12.16 peratus dalam Sapura Energy manakala STSB sebanyak 15.9 peratus.

Pada bulan lepas, Sapura Energy mengemukak­an cadangan terbitan hak baharu sehingga 9.97 bilion pada harga terbitan 30 sen seunit dengan waran boleh lepas dan terbitan hak sehingga 2.40 bilion RCPS-i baharu pada 41 sen setiap satu.

Jumlah yang terkumpul sehingga RM4 bilion akan digunakan terutamany­a bagi pembayaran semula pinjaman kumpulan Sapura Energy. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia