Utusan Borneo (Sarawak)

Mohamad Sabu percaya Anwar akan selesaikan isu veteran

-

PORT DICKSON: Menteri Pertahanan Mohamad Sabu percaya Datuk Seri Anwar Ibrahim akan berusaha sebaik mungkin untuk menyelesai­kan semua perkara berkaitan kebajikan veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

“Saya yakin kebajikan veteran akan dapat dipertingk­atkan dengan peningkata­n pendapatan negara yang sedang kita susun sekarang ini supaya Malaysia kembali cemerlang,” katanya semasa berucap pada Majlis Penganuger­ahan Pingat Jasa Malaysia kepada Veteran ATM Zon Port Dickson, di sini, semalam.

Anwar yang juga calon Pakatan Harapan (PH) bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson turut hadir pada majlis itu.

Mohamad berkata kerajaan komited membantu golongan KUANTAN: Pengerusi PKR Pahang Datuk Fauzi Abdul Rahman semalam, mengesahka­n enam daripada 14 calon ketua cabang menang tanpa bertanding pada pemilihan parti bagi penggal 2018-2021.

Beliau bagaimanap­un enggan mendedahka­n identiti mereka kerana ia hanya akan diumumkan secara rasmi selepas tamat proses pemilihan peringkat negeri yang akan veteran yang telah banyak berjasa kepada negara.

Dalam pada itu Mohamad melahirkan kekecewaan­nya apabila tabung-tabung kebajikan anggota tentera dan veteran yang dilancarka­n bagi membantu golongan itu kurang mendapat sambutan.

Anggota tentera dan veteran telah melakukan pengorbana­n besar dengan menjaga keamanan negara ini sehingga rakyat dapat hidup dengan aman dan para peniaga dapat menjalanka­n perniagaan dan meraih keuntungan.

“Pengorbana­n para perajurit bukan hanya untuk Kementeria­n Pertahanan atau orang yang ada kepentinga­n dengan kementeria­n, pengorbana­n para perajurit untuk memberi keamanan dan dengan aman itulah orang ramai dapat berniaga dan memacu ekonomi negara. diadakan pada Sabtu ini.

“Ada di antara mereka yang merupakan muka baharu. Kemenangan enam calon itu juga menunjukka­n mereka mendapat kepercayaa­n daripada anggota parti untuk mewakili suara mereka ke peringkat tertinggi.

“Pada Sabtu ini, lapan lagi calon ketua cabang masingmasi­ng berdepan dengan pertanding­an satu lawan satu,” katanya dalam satu

“Sebab itulah saya tidak akan jemu dan akan terus menyeru supaya tanggungja­wab membela veteran dan menjaga kebajikan mereka adalah pada semua rakyat Malaysia termasuk peniagapen­iaga besar,” katanya.

Ketika ditemui pemberita selepas majlis itu, Mohamad berkata kementeria­n akan menghidupk­an semula Majlis Veteran yang telah empat tahun tidak bermesyuar­at bagi menjaga kebajikan lebih 300,000 veteran berpencen dan tidak berpencen.

PRK Parlimen Port Dickson pada 13 Oktober ini menyaksika­n pertanding­an tujuh penjuru dengan Anwar yang mewakili Pakatan Harapan bertembung dengan calon PAS serta lima calon Bebas termasuk bekas Menteri Besar Negeri Sembilan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad. — Bernama

Enam calon ketua cabang PKR Pahang menang tanpa bertanding

kenyataan di sini, semalam.

Fauzi menambah ketua cabang yang menang tanpa bertanding ialah Kuantan, Indera Mahkota, Pekan, Kuala Krau, Rompin dan Cameron Highlands.

Beliau juga menambah pada pemilihan kali ini, seramai 15,000 anggota parti di negeri ini akan menunaikan tanggungja­wab mereka untuk memilih pimpinan parti. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia