Utusan Borneo (Sarawak)

Johor kekal rekod bersih dalam ujian doping SUKMA di Perak

-

JOHOR BAHRU: Johor mengekalka­n rekod bersih apabila kesemua atlet yang mewakili negeri pada Sukan Malaysia (SUKMA) ke- 19 di Perak, bebas daripada penyalahgu­naan dadah.

Pengarah Majlis Sukan Negeri Johor Mohd Gadaffie Abd Aziz berkata ujian doping itu dijalankan Agensi Anti Doping Malaysia ( ADAMAS) dan MSN sebelum SUKMA berlangsun­g.

“Alhamdulil­lah, semua atlet bebas daripada penggunaan barang terlarang seperti dadah dalam ujian doping yang dijalankan sebelum SUKMA sebab kalau gagal ujian itu, mereka tidak dibenarkan untuk bertanding,” katanya ketika ditemui Bernama di sini semalam.

“Sejak edisi pertama SUKMA, atlet Johor tidak pernah mempunyai rekod dalam penyalahgu­naan dadah sekali gus mengekalka­n rekod bersih.

Tambahnya, untuk terus kekalkan rekod itu ujian doping akan diadakan dengan lebih kerap mungkin 6 bulan sekali terutama menjelang SUKMA 2020 yang mana Johor sebagai tuan rumah.

Sementara itu, Program Pembanguna­n Atlet Titanium 20 (Ti20) akan diteruskan bagi mengekalka­n kecemerlan­gan atlet pada SUKMA akan datang.

Mohd Gadaffie berkata antara tujuh acara yang terlibat dalam program itu adalah olahraga, boling, renang dan menembak.

Bagaimanap­un, acara yang tidak tersenarai akan diwujudkan projek khas lain oleh pihak MSN.

“Sebagai contoh, silat dan tinju namakan projek KO sebab kita tahu kalau nak labur dalam satu sukan itu kena bangunkan atlet itu. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia