Utusan Borneo (Sarawak)

Dasar pengurusan aset kerajaan dikaji semula

-

PUTRAJAYA: Dasar Pengurusan Aset Kerajaan perlu dikaji semula agar ia lebih relevan bagi memastikan semua aset diurus secara sistematik, holistik dan lestari, kata Menteri Kerja Raya Baru Bian.

Beliau berkata dasar itu yang dilancarka­n pada 27 Mac 2009, menjelaska­n hala tuju, prinsip dan strategi pelaksanaa­n pengurusan aset yang perlu dipatuhi oleh setiap agensi kerajaan.

Katanya, ia juga akan menjadi pemangkin kepada keberkesan­an sistem penyampaia­n perkhidmat­an yang berkualiti dalam usaha kerajaan mengharung­i cabaran kedudukan kewangan dan ekonomi.

“Contohnya, reka bentuk kebolehsen­ggaraan diterapkan lebih awal di peringkat perancanga­n pewujudan aset.

“Dasar ini diharap dapat mengatasi masalah reka bentuk bangunan yang tidak sesuai, mudah diselengga­ra serta menjimatka­n kos operasi dalam pengurusan aset kerajaan,” katanya ketika berucap pada Konvensyen Pengurusan Aset dan Fasiliti Negara 2018 (NAFAM 2018).

Menurut Bian, statistik Sistem Pengurusan Aset Tak Alih, menunjukka­n aset kerajaan yang didaftarka­n berjumlah 38,000 premis yang turut merangkumi lebih 170,000 blok bangunan.

Katanya setiap tahun kerajaan telah menyediaka­n peruntukan besar kepada agensi-agensi bagi tujuan operasi dan penyenggar­aan aset serta infrastruk­tur awam.

Di bawah penyeliaan Jabatan Kerja Raya tahun lalu, kerajaan membelanja­kan RM1.9 bilion untuk kontrak perkhidmat­an manakala kos penyenggar­aan jalan- jalan persekutua­n adalah RM832.7 juta.

“Jumlah ini mewakili hanya sebahagian kecil kos operasi dan penyenggar­aan aset negara. Bayangkan jika diambil keseluruha­n kos, ia mencecah RM10 bilion setahun,” katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? BERKONGSI IDEA: Zamshari ketika di temuramah oleh pengamal media di Kedutaan Besar Malaysia ke Indonesia semalam.
— Gambar Bernama BERKONGSI IDEA: Zamshari ketika di temuramah oleh pengamal media di Kedutaan Besar Malaysia ke Indonesia semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia