Utusan Borneo (Sarawak)

Dr Wan Azizah, Jusuf Kalla bincang bantuan kemanusiaa­n Sulawesi

-

JAKARTA: Bantuan kemanusiaa­n bagi bencana gempa bumi dan tsunami di Sulawesi Tengah antara fokus utama pertemuan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Naib Presiden Indonesia Jusuf Kalla di sini Selasa.

Dalam pertemuan yang berlangsun­g di Pejabat Naib Presiden Indonesia itu bersempena lawatan kerja seharinya ke Indonesia, Dr Wan Azizah menyampaik­an rasa simpati rakyat dan kerajaan Malaysia kepada mangsa bencana yang menimpa wilayah itu pada 28 Sept lepas serta akan membantu meringanka­n beban mereka.

Katanya, bantuan yang ditawarkan Malaysia dan telah diterima kerajaan Indonesia termasuk kemudahan pengangkut­an udara melalui sebuah pesawat A400M dan dua C130H milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) bagi menghantar bantuan ke wilayah itu.

“Kerajaan Malaysia turut menyumbang­kan dana sebanyak RM1 juta dan menubuhkan Tabung Bencana Gempa Bumi dan Tsunami Sulawesi (TBGBTS) pada 4 Oktober lepas bagi membantu mangsa,” kata Dr Wan Azizah yang juga Pengerusi Jawatankua­sa Pengurusan Bencana Pusat kepada pemberita selepas pertemuan itu.

Dalam pertemuan kirakira 30 minit itu, Dr Wan Azizah berkata mereka turut membincang­kan mengenai hubungan dua hala MalaysiaIn­donesia bagi mengeratka­n tali persaudara­an sebagai negara serumpun.

Lawatan Dr Wan Azizah ke Indonesia itu adalah kunjungan pertama beliau ke negara berjiran itu sejak dilantik sebagai timbalan perdana menteri pada 21 Mei susulan kemenangan Pakatan Harapan dalam pilihan raya umum Mei lepas.

Terdahulu, beliau turut melakukan kunjungan hormat ke atas Presiden Indonesia Joko Widodo dan bertemu Menteri Pemberdaya­an Perempuan dan Perlindung­an Anak Yohana Susana Yembise.

Kunjungan ke Pusat Penyelaras­an ASEAN bagi Bantuan Kemanusiaa­n dalam Pengurusan Bencana (Pusat AHA) turut dimasukkan ke dalam jadual lawatannny­a yang padat bagi melihat tugas penyelaras­an semasa yang dilaksanak­an oleh pusat berkenaan untuk menghantar bantuan kemanusiaa­n dari negara anggota ASEAN kepada mangsa gempa bumi dan tsunami Sulawesi Tengah. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia