Utusan Borneo (Sarawak)

Bernilai lebih RM400 juta, ia merangkumi pembinaan jambatan 1.2 kilometer dan jalan 18 kilometer

- Oleh Kepu Sidi

SARIKEI: Pembinaan jalan yang menghubung­kan Sarikei dengan Tanjung Manis yang dianggarka­n bernilai lebih RM400 juta bakal dilaksanak­an bermula pada tahun depan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Repok Dato Sri Huang Tiong Sii berkata, peruntukan tersebut juga merangkumi pembinaan sebuah jambatan yang merentasi Sungai Rajang sepanjang 1.2 kilometer dan jalan sepanjang 18 kilometer.

“Usaha pembinaan kemudahan ini adalah untuk memantapka­n Rangkaian Pengangkut­an Zon Tengah Sarawak dan merancakka­n lagi ekonomi di kawasan Hab Halal Tanjung Manis dan Koridor Tenaga Diperbahar­ui Sarawak (SCORE).

“Kemudahan ini nanti akan membawa keselesaan dan kepantasan pengangkut­an darat bagi masyarakat selain daripada menggunaka­n alternatif jaringan perhubunga­n lain.

“Kita yakin dengan usaha ini nanti akan mewujudkan pertumbuha­n ekonomi memberangs­angkan seterusnya memberi impak positif kepada masyarakat di kawasan ini yang telah lama mengharapk­an pembinaan jalan ini dilaksanak­an,” katanya.

Huang berkata demikian pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Jawi, Sungai Bulat dekat sini, semalam.

Jalan ini nanti akan bersambung ke jalan utama dari Sibu ke Tanjung Manis.

Menurut Huang, pembinaan jalan itu dijangka akan turut memberi impak positif kepada usaha kerajaan menjadikan kawasan seperti Sarikei, Bintangor dan Sibu sebagai pusat utama pengumpula­n hasil pertanian di kawasan tengah Sarawak.

“Kita berharap projek ini akan berjalan dengan lan- car dan siap sepenuhnya mengikut jadual yang telah ditetapkan nanti.

“Sehubungan itu, kita berharap masyarakat dapat bersiap sedia dan mencari peluang terbaik untuk memanfaatk­an kemudahan ini nanti, khususnya dalam usaha

Dato Sri Huang Tiong Sii ADUN Repok

meningkatk­an pendapatan,” tegas Huang.

Sekitar 100 orang penduduk setempat dan ketua- ketua masyarakat setempat hadir pada program berkenaan.

 ??  ?? TURUN PADANG: Huang bersama masyarakat setempat yang hadir pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Jawi, Sungai Bulat, semalam.
TURUN PADANG: Huang bersama masyarakat setempat yang hadir pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Jawi, Sungai Bulat, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia