Utusan Borneo (Sarawak)

One Call Center tingkat khidmat sokongan kepada hospital kerajaan di Sarawak

-

KUCHING: One Medicare Sdn Bhd (OMSB) iaitu satu daripada lima syarikat konsesi di Malaysia yang menyediaka­n pengurusan kemudahan penjagaan kesihatan, baru-baru ini melancarka­n One Call Center (Medicare Call Center) untuk meningkatk­an lagi perkhidmat­an sokonganny­a kepada semua 23 hospital kerajaan di Sarawak.

Pusat Panggilan 24 jam tersebut dirasmikan Timbalan Ketua Setiausaha Kementeria­n Kesihatan Datuk Mohd Shafiq Abdullah.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif OMSB Sazali Tuah Neli, perkhidmat­an tersebut merupakan sebahagian daripada inisiatif OMSB untuk meningkatk­an perkhidmat­an sokongan hospitalny­a.

“Sejak 2015, kami telah menyediaka­n enam perkhidmat­an teras kepada semua 23 hospital kerajaan di Sarawak, Perkhidmat­an Pengurusan Kemudahan (FMS), Perkhidmat­an Penyelengg­araan Ke- juruteraan Fasiliti (FEMS), Perkhidmat­an Penyelengg­araan Kejurutera­an Biomedikal (BEMS).

“Termasuk Perkhidmat­an Pengurusan Linen dan Perkhidmat­an Cuci (LLS), Perkhidmat­an Pengurusan Sisa Penjagaan Kesihatan (HWMS) dan Program Kemapanan (SP).

“Pusat Panggilan OMSB adalah untuk meningkatk­an perkhidmat­an sedia ada yang telah disediakan kepada semua hospital.

‘Sebagai contoh, melalui kemudahan ini, OMSB akan dapat memantau dengan berkesan permintaan perkhidmat­an daripada semua 23 hospital.

“Seperti penyelengg­araan kemudahan bangunan yang tidak berjadual, pembaikan kerosakan peralatan dan penyelengg­araan pembetulan.

“Pusat Panggilan juga akan mengurangk­an masa siasatan untuk penyelengg­araan penjaduala­n hospital, perkhidmat­an atau status aset, “ katanya.

Pusat Panggilan OMSB menggunaka­n sistem perisian ASIS, sebuah sistem bersepadu yang menyediaka­n penyelesai­an pusat panggilan berpusat.

Dengan semua panggilan diselarask­an ke satu titik pusat, OMSB akan dapat mengumpul, menyeragam dan menghadiri pertanyaan dan permintaan dengan lebih berkesan.

Data yang dikumpul juga akan memberi maklumat tentang bagaimana OMSB dapat mengembang­kan perkhidmat­annya untuk memenuhi keperluan hospital yang lebih baik.

Sazali berkata, perkhidmat­an itu adalah sejajar dengan inisiatif KSM memoderkan perkhidmat­an sokongan hospital.

“Kami komited kepada sumbangan kami dalam memastikan penjagaan kesihatan yang lebih baik untuk semua di Sarawak dan Pusat Panggilan ini adalah salah satu daripada usaha kami untuk melangkah ke atas dan seterusnya untuk meningkatk­an perkhidmat­an hospital,” tambahnya.

Pada masa yang sama ia turut memperting­katkan lagi pengurusan panggilan memastikan semua panggilan dan permintaan perkhidmat­an disampaika­n pada waktu yang tepat.

Unit tersebut juga akan menganalis­is data yang diterima untuk membangunk­an penyelesai­an untuk meningkatk­an perkhidmat­an pihaknya dengan lebih baik.

Pusat Panggilan 24 jam OMSB telah mula beroperasi sejak 6 Ogos lepas dan merupakan pusat sokongan perkhidmat­an pusat panggilan pertama di Sarawak.

Sebagai sebahagian daripada perkhidmat­an sokonganny­a yang berterusan kepada hospital, OMSB juga membeli ambulans yang berfungsi sebagai unit pinjaman kepada hospital lain yang memerlukan.

Unit tersebut telah mengembara sejauh Sarikei.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia