Utusan Borneo (Sarawak)

Bom tinggalan Perang Dunia Kedua ditemui

-

KUALA LUMPUR: Aktivis sosial Hishamuddi­n Rais hadir di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul semalam bagi memberi keterangan berhubung laporan polis yang dibuat terhadapny­a berkaitan artikel membabitka­n seorang ahli politik yang dimuat naik di blognya.

Hishamuddi­n selesai memberi keterangan kira-kira 40 minit selepas hadir ke IPD Sentul pada jam 2.30 petang semalam diiringi peguamnya Zaid Malek.

“Ketika proses beri keterangan, saya menjawab segala soalan berkenaan artikel yang dimuat naik di blog saya, bagaimanap­un soalan yang berkaitan dengan siasatan kes hanya akan saya jawab di mahkamah.

“Saya sedia terus memberi kerjasama berhubung kes ini,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di IPD Sentul sebaik selesai memberi keterangan.

Artikel yang dimuat naik dalam blog tukartiub. blogspot.com miliknya itu menggesa Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Jemaah Kabinet Menteri dan Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan (MPK) Tun Daim Zainuddin supaya menubuhkan satu suruhanjay­a diraja bagi menyiasat penyelewen­gan dan salah guna kuasa seorang ahli politik semasa menerajui sebuah syarikat berkaitan kerajaan.

Sementara itu, peguamnya, Zaid Malek berkata anak guamnya disiasat mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan kerana memfitnah.

Selain itu, Zaid juga tidak bersetuju dengan siasatan polis yang dilakukan di bawah fitnah.

Menurutnya, pengadu hanya membuat laporan polis melalui seorang kakitangan­nya dan kes terus disiasat kerana fitnah.

“Sepatutnya, pengadu perlu membuat saman fitnah dahulu baharu siasatan lanjut boleh dilakukan polis kerana fitnah,” jelasnya. — Bernama KUALA LUMPUR: Seorang lelaki warga Perancis yang disyaki terlibat fahaman Salafi Jihadi di negara ini meninggal dunia selepas terbabit dalam kemalangan di KM428.3 Lebuh Raya Utara-Selatan (arah selatan) berhampira­n Bukit Beruntung, Jumaat.

Sumber yang mengesahka­n perkara itu kepada Bernama berkata, Mickael Alain Louvier meninggal dunia KOTA BHARU: Sebanyak 359 organisasi dari seluruh negara menerima anugerah ‘ Productivi­ty Champion’ oleh Perbadanan Produktivi­ti Malaysia (MPC) sejak Januari hingga September tahun ini.

Pengarah MPC Wilayah Pantai Timur Adnan Abdullah berkata, anugerahit­udiberikan kepada organisasi yang berjaya menjaga kualiti dan produktivi­ti yang optimum bagi tempoh Januari hingga September tahun ini.

“Anugerah diberikan selepas organisasi terlibat kelmarin ketika menerima rawatan di Hospital Sungai Buloh.

“Louvier meninggal dunia ( selepas mengalami kecederaan parah) apabila van yang dinaiki bersama anggota polis dari Perlis ke Kuala Lumpur terbabas dipercayai akibat jalan licin.

“Mereka dibawa ke ibu negara bagi membolehka­n polis mendapatka­n maklumat termasuk sektor awam dan swasta itu berjaya memenuhi tujuh kriteria yang ditetapkan sebagai panduan dan tunjuk ajar MPC dalam tempoh pelaksanaa­n,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada Bernama selepas m e r a s m i k a n M a j l i s Anugerah Penyampaia­n Sijil ‘ Productivi­ty Champion’ kepada 21 penerima di Bangunan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutua­n (FAMA) di Pusat Transforma­si Luar Bandar ( RTC), Bandar Baharu lanjut berhubung kumpulan pengganas berkenaan,” kata sumber itu.

Suspek adalah antara lapan lelaki yang ditahan di beberapa negeri bulan lepas kerana disyaki terlibat dalam kegiatan pengganas.

Pada 24 September lepas, Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas Bukit Aman dalam operasi di Perlis, Kuala Lumpur dan Johor, mena- Tunjong di sini, semalam.

Turut hadir, Timbalan Setiausaha Kerajaan Kelantan Datuk Adnan Hussin, Pengarah Kementeria­n Perdaganga­n Antarabang­sa Dan Industri (MITI) Negeri Kelantan Nik Fahim Muhaimin dan Timbalan Pengarah MPC Negeri Kelantan Nik Faizal Nik Ahmad.

Adnan berkata, tujuh kriteria yang ditetapkan meliputi aspek kepimpinan, perancanga­n, maklumat inovasi, pelanggan, sumber manusia, proses dan hasil. han mereka kerana disyaki terlibat dalam tindakan yang memudaratk­an ketenteram­an awam dan keselamata­n persekutua­n.

Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata kesemua suspek mempunyai hubungan dengan sebuah pusat pengajian Islam di Perlis sama ada sebagai pelajar, bekas pelajar atau bekas tenaga pengajar. — Bernama

“Kebanyakan organisasi yang ada sekarang hanya menumpukan kepada pencapaian hasil kewangan dan keuntungan syarikat semata-mata dan mengabaika­n aspek lain.

“Tidak kira organisasi itu daripada sektor kerajaan, swasta, perkilanga­n atau perkhidmat­an, besar atau kecil, ia perlu menguruska­n sumber-sumbernya dengan baik untuk mencapai hasil yang cemerlang dan bukan hanya mementingk­an keuntungan organisasi sahaja,” katanya. — Bernama KLUANG: Sebiji bom lama, dipercayai tinggalan Perang Dunia Kedua daripada jenis Mortar 60mm ditemui di Jalan Sri Langit, Taman Bahagia, di sini, semalam.

Ketua Polis Daerah Kluang ACP Mohd Abduh Ismail berkata bom berkenaan ditemui orang ramai kira-kira jam 11.30 pagi sebelum laporan dibuat di Balai Polis Kluang.

Dalam satu kenyataan di sini, beliau berkata sepasukan Unit Pemusnah Bom (UPB) dari Ibu Pejabat Kontinjen Johor bersama dengan UPB Sub Unit Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kluang tiba di lokasi sejam kemudian untuk mencari bom terbabit serta sekitar 25 meter kawasan berhampira­n lokasi bom itu.

Hasil pemeriksaa­n mendapati bom itu yang merupakan kelengkapa­n tentera yang tidak boleh meletup (UXO) adalah daripada jenis Mortar 60 mm berwarna putih bertulisan ‘1-BTT-17’ dijumpai di kawasan semak di tepi jalan dipercayai tinggalan perang dunia kedua. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia