Utusan Borneo (Sarawak)

Tentera laut Maghribi selamat 38 penghijrah dari bot rosak

-

RABAT: Pasukan tentera laut Maghribi kelmarin menyelamat­kan 38 penghijrah dan menemui satu mayat dari sebuah bot yang rosak di luar pantai negara tersebut, lapor agensi berita rasmi MAP.

Rakyat Maghribi ditemui dalam keadaan “sakit teruk” dan sudah berada di dalam kapal itu sejak 8 Oktober, seorang sumber tentera memberitah­u MAP.

Mereka diselamatk­an oleh tentera laut ketika bot mereka mengalami masalah di barat Tangier, sebuah bandar pelabuhan di pantai utara negara ini, menurut sumber.

Lebih 43,000 orang berjaya sampai di utara ke Sepanyol sejak awal tahun, termasuk kira-kira 38,000 melalui jalan laut, menurut Pertubuhan Antarabang­sa bagi Migrasi.

Semakin ramai rakyat Maghribi cuba berhijrah ke Eropah, sama ada dengan menggunaka­n laluan laut yang berbahaya atau melalui enklaf Sepanyol di Ceuta dan Melilla, yang bersempada­n dengan Maghribi.

Negara Afrika Utara itu juga merupakan sebuah negara persinggah­an untuk ribuan pendatang Afrika sub-Sahara.

Pihak tentera laut Maghribi, yang sekali-sekala memberi angka daripada operasi menyelamat­nya di Atlantik dan Mediterran­ean, berkata dalam tempoh hanya dua hari pada minggu lepas ia menyelamat­kan 450 pendatang.

Dalam dua operasi terbaharu pihak tentera laut melepaskan tembakan ke arah beberapa bot yang menunjukka­n “tindakan yang mencurigak­an”, membunuh seorang pelajar berusia 22 tahun dan mencederak­an tiga yang lain pada 25 September.

Dalam insiden kedua pada 10 Oktober, seorang remaja lelaki berusia 16 tahun mengalami kecederaan akibat tembakan di bahagian bahu. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia