Utusan Borneo (Sarawak)

Berganding bahu untuk menangani peningkata­n kanser berkenaan

-

TAWAU: Kempen mengenai kesedaran kanser payudara perlu kerap dianjurkan dan semua pihak bertanggun­gjawab melaksanak­an secara konsisten, kata Menteri Kesihatan dan Kesejahter­aan Rakyat Sabah, Datuk Stephen Wong Tien Fatt.

Katanya, setiap anggota masyarakat termasuk sektor swasta serta badan bukan kerajaan (NGO) harus berganding bahu dalam menangani peningkata­n penyakit itu.

“Masyarakat perlu diperkasa dengan kesedaran dan pengetahua­n yang mencukupi bagi membolehka­n kanser payudara dapat dikesan sekali gus dicegah lebih awal dengan tindakan merawat.

Ujian saringan mengesan kehadiran kanser payudara pada peringkat awal adalah langkah penting membantu meningkatk­an peluang kanser tersebut dirawat dengan baik,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam teks ucapan yang dibacakan oleh Pembantu Menterinya, Norazlinah Arif pada program kempen kesedaran kanser payudara peringkat Tawau di sini, semalam.

Wong berkata peningkata­n kes kanser payudara di negara ini dijangka terus meningkat sehingga 50 peratus menjelang tahun 2025 jika tiada kesedaran awal.

Menurutnya, peningkata­n kadar kematian dalam ka- langan pesakit kanser payudara itu akibat kegagalan mendapatka­n rawatan awal apabila 40 hingga 50 peratus yang datang menjalani ujian kanser dihidapi mereka sudah berada di tahap tiga atau empat.

“Perasaan takut atau malu serta terdapat pesakit cenderung mendapatka­n rawatan alternatif juga punca kepada kes kanser payudara meningkat,” katanya lagi. — Bernama

 ??  ?? BUKA MINDA: Antara pelajar UMS yang terlibat dalam menjayakan Projek Kelestaria­n Gotong-Royong Pemasangan Paip Graviti Air di Kampung Bongol, Tamparuli.
BUKA MINDA: Antara pelajar UMS yang terlibat dalam menjayakan Projek Kelestaria­n Gotong-Royong Pemasangan Paip Graviti Air di Kampung Bongol, Tamparuli.
 ??  ?? UJI KEBOLEHAN: Kontinjen RELA Sabah ke peringkat kebangsaan.
UJI KEBOLEHAN: Kontinjen RELA Sabah ke peringkat kebangsaan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia