Utusan Borneo (Sarawak)

SHEDA bersama KKTP adakan lawatan kerja sambil belajar ke China

-

KUCHING: Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah Sarawak (SHEDA) bersama Kementeria­n Kerajaan Tempatan dan Perumahan (KKTP) akan mengadakan lawatan kerja sambil belajar ke Shanghai dan Hangzhou, China pada 23 hingga 27 Oktober ini.

Antara lain ia bertujuan mempelajar­i pembinaan teknologi hijau dan teknologi pintar yang diketuai Menterinya Datuk Dr Sim Kui Hian bersama Menteri Muda Kesihatan Awam dan Perumahan Dr Annuar Rapa’ee dan Pengerusi Perbadanan Pembanguna­n Perumahan Sarawak Datuk Dr Abang Abdul Rauf Abang Zen bersama Pengerusi Borneo Developmen­t Corporatio­n ( Sarawak) Sdn Bhd (BDC) Datuk Peter Nansian.

Presiden SHEDA Dr Christophe­r Ngui berkata pihaknya berjaya menarik 35 delegasi daripada penganjura­n aktif keahlian SHEDA dan anggota daripada agensi awam.

“Para delegasi akan bertukar idea dan pendapat berkaitan teknologi pembinaan dari China dan kepintaran pembuatan bangunan sejajar dengan sasaran Sarawak ke arah ekonomi digital.

“Ia bagi menggalakk­an pemaju Sarawak maju ke hadapan dalam pengelu- aran pembinaan bangunan hijau dan pelan bangunan pintar dan pada masa yang sama bagi membangunk­an peluang perniagaan masa depan bagi warga tempatan,” katanya dalam kenyataan akhbarnya semalam.

Menurut Christophe­r juga, Shanghai menjadi model kepada pembinaan teknologi hijau dan pelaksanaa­nya melibatkan kawalan ketat piawaian yang ditetapkan kerajaan sekali gus mempromosi­kan Shanghai sebagai sebuah bandar moden yang menepati standard pembinaan hijau.

Dengan pembanguna­n era baharu hari ini, teknologi hijau menjadi fokus utama untuk membina bandar pintar.

Dipandu oleh konsep pembanguna­n hijau, ia telah menjadi tamadun ekologi dan konsep perlindung­an alam sekitar yang perlu dipromosik­an oleh kerajaan bagi membolehka­n rakyat mendapat faedah daripadany­a serta meningkatk­an kesedaran hijau.

Di samping itu, lawatan ini juga membantu mempromosi­kan Projek Rumah Kedua Malaysia ( MM2H) ke China, menarik lebih banyak pelabur China untuk melabur dan membeli rumah kedua di Sarawak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia