Utusan Borneo (Sarawak)

Pusat inkubator teknikal dirancang dibina di kawasan DUN Tupong

-

KUCHING: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tupong Fazzrudin Abdul Rahman bercadang membina sebuah pusat inkubator teknikal dalam kawasan DUN Tupong.

Cadangan untuk membina pusat inkubator teknikal ini adalah bagi membantu golongan graduan teknikal dari kawasan ini yang masih tidak mempunyai pekerjaan.

Pusat inkubaktor ini katanya, akan dilengkapi dengan peralatan-peralatan seperti pengecat, penyembur automotif, peralatan mengimpal dan sebagainya.

“Peralatan- peralatan seperti ini agak mahal untuk dibeli oleh graduan-graduan teknikal kita.

“Tetapi jika pusat ini dibina lengkap dengan peralatanp­eralatan ini ia boleh digunakan oleh graduan kita untuk memberi perkhidmat­an kepada pelanggan mereka,” katanya pada program santai bersama beliau di Kampung Sagah Matang di sini kelmarin (Ahad).

Mengenai program tersebut, ia merupakan siri ketiga bermula dengan Kampung Kolong 1 dan diikuti dengan Kampung Malihah 2.

Program santai berserta dialog bersama Fazzrudin merupakan salah satu cara untuk beliau mendengar permasalah­an rakyat di kawasannya.

Turut serta dalam program tersebut ialah wakil- wakil daripada Jabatan Kerja Raya (JKR), Majlis Perbandara­n Padawan ( MPP), Pejabat Daerah dan juga exco Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Cawangan Tupong.

Pada program di Kampung Sagah Matang, Ahad lepas, Fazzrudin turut menjelaska­n antara perancanga­n masa depan bagi kampung itu ialah seperti meneruskan pembinaan jalan-jalan dalam kampung dan menaik taraf saluran paip air.

Fazzrudin turut meluluskan padang futsal untuk penduduk Kampung Sagah bagi Bajet 2019 dan memohon penduduk kampung mengenal pasti tapak bagi pembinaan padang fustal tersebut.

Program santai itu merupakan anjuran Pusat Khidmat ADUN N.6 Tupong bersama Ranting PBB Kampung Sagah dan dihadiri sekitar 200 penduduk kampung.

 ??  ?? MESRA RAKYAT: Fazzrudin bersalaman dengan penduduk Kampung Sagah Matang sebaik tiba bagi program santai di dewan kampung tersebut pada Ahad lepas.
MESRA RAKYAT: Fazzrudin bersalaman dengan penduduk Kampung Sagah Matang sebaik tiba bagi program santai di dewan kampung tersebut pada Ahad lepas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia