Utusan Borneo (Sarawak)

UMNO Kelantan teguh bersama Ahmad Zahid

-

SEREMBAN: Anggota Dewan Undangan Negeri ( ADUN) Pilah Mohamad Nazaruddin Sabtu semalam menafikan akan meletak jawatan sebagai ADUN dan juga Pengerusi Jawatankua­sa Bertindak Kesenian, Kebudayaan dan Adat Istiadat Melayu.

Katanya, desas-desus beliau akan meletak jawatan kerana masalah kesihatan itu adalah tidak benar.

“Tidak benar ( saya akan letak jawatan),” kata beliau ringkas ketika ditemui pemberita di pejabatnya di sini.

Sementara itu, isterinya Sarimah Zaizakrani berkata, pemeriksaa­n doktor mengesahka­n Mohamad Nazaruddin, 62, menghadapi masalah tekanan.

“Buat masa ini beliau masih mendapatka­n rawatan di hospital dan perubatan tradisiona­l,” katanya.

Sarimah berkata, Menteri Besar Aminuddin Harun mengetahui keadaan kesihatan Mohamad Nazaruddin dan menasihati suaminya agar meneruskan rawatan sehingga pulih.

Pada pilihan raya umum yang lepas, Mohamad Nazaruddin menang dengan majoriti 1,806 undi dalam pertembung­an tiga penjuru antara Datuk Norhayati Omar (BN) dan Ahmad Fadzil Othman (PAS). — Bernama KOTA KINABALU: Empat parti politik di Sabah iaitu PBS, STAR, PBRS dan UMNO semalam secara rasminya mengumumka­n pakatan politik menerusi penubuhan Gabungan Bersatu Sabah (GBS).

Presiden PBS Tan Sri Joseph Pairin Kitingan diumumkan sebagai pengerusi interim GBS manakala timbalan pengerusin­ya terdiri daripada Timbalan Presiden PBS Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, Pengerusi UMNO Sabah Datuk Seri Hajiji Noor, Presiden STAR Datuk Dr Jeffrey Kitingan, Presiden PBRS Tan Sri Joseph Kurup dan Ahli Parlimen Kimanis Datuk Seri Anifah Aman yang kini Ahli Parlimen Bebas.

Sementara bekas Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Seri Masidi Manjun, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak dan Datuk Johniston Bangkuai pula masing-masing dilantik sebagai setiausaha agung, bendahari dan ketua penerangan manakala kesemua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan Ahli Parlimen PBS, UMNO, STAR dan PBRS secara automatik menjadi Anggota Jawatankua­sa GBS.

Pairin ketika mengumumka­n penubuhan GBS dalam sidang media di sini, berkata GBS ditubuhkan atas kesedaran tentang denyut nadi rakyat yang dahagakan per- KOTA BHARU: UMNO Kelantan akan terus teguh di belakang Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi walaupun presiden UMNO itu berdepan 45 pertuduhan rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram, kata Pengerusin­ya Datuk Ahmad Jazlan Yaakub.

Malah, katanya, beliau berpendapa­t Ahmad Zahid tidak harus bercuti ataupun meletak jawatan kerana pendakwaan terhadapny­a paduan di samping kekuatan parti politik berkenaan di Sabah serta bagi mewujudkan budaya politik baharu selepas era rejim pakatan terdahulu berakhir di Sabah selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lepas.

“GBS sedia mengambil alih daripada tampuk kerajaan sedia ada yang sehingga ke hari ini belum disahkan statusnya, dan GBS akan memastikan Malaysia dan Sabah kekal harmoni dan bersatu, di samping meningkatk­an pembanguna­n sodioekono­mi negeri dan mewujudkan sebuah masyarakat yang adil dan saksama.

“Selepas lima bulan ‘berkuasa’, kerajaan negeri pimpinan Parti WARISAN Sabah

GBS sedia mengambil alih daripada tampuk kerajaan sedia ada yang sehingga ke hari ini belum disahkan statusnya, dan GBS akan memastikan Malaysia dan Sabah kekal harmoni dan bersatu, di samping meningkatk­an pembanguna­n sodioekono­mi negeri dan mewujudkan sebuah masyarakat yang adil dan saksama. Tan Sri Joseph Pairin Kitingan Pengerusi interim GBS

adalah bermotifka­n politik.

Ahmad Jazlan juga yakin UMNO akan bangkit dan tidak akan dibubarkan.

“Anggota UMNO di akar umbi masih bersetia bersama parti dan tidak berganjak, malah di Kelantan rata-rata dapat dilihat dengan jelas anggota UMNO berada dalam keadaan semangat yang semakin tinggi bila mereka melihat kedudukan Melayu semakin terpinggir bukan sahaja gagal menjalanka­n kerja seperti yang dan agama Islam semakin terancam sejak UMNO kehilangan kuasa,” katanya dalam kenyataan, di sini semalam.

Malah menurutnya, golongan muda juga mula menunjukka­n minat yang positif untuk turut bersama UMNO selepas berasakan mereka tertipu dan hilang keyakinan terhadap kerajaan semasa dalam membela nasib anak- anak Melayu. — Bernama diamanatka­n oleh rakyat, tetapi juga memperliha­tkan kelemahan mereka.

“Antaranya (kelemahan) ialah memperjuan­gkan hakhak Sabah dalam persekutua­n Malaysia seperti termaktub dalam Perlembaga­an Persekutua­n dan Perjanjian Malaysia 1963, membantu pemohon yang tidak layak mendapatka­n dokumen pengenalan diri, empangan Kaiduan, Projek Tanjung Aru EcoDevelop­ment ( TAED)...” katanya.

Pairin berkata, GBS akan memberi kerjasama penuh kepada kerajaan persekutua­n pimpinan Pakatan Harapan demi kesejahter­aan Malaysia Baharu dan Sabah.

“Kami menjemput dan merayu semua rakyat tulen

 ?? — Gambar Bernama ?? BERGABUNG: Pairin (empat kanan) bersama Anggota Dewan Undangan Negeri dan Parlimen daripada Parti Bersatu Sabah (PBS), Parti UMNO, Parti PBRS dan Parti Star yang mengumumka­n pembentuka­n Gabungan Bersatu Sabah selepas mengadakan sidang media di Kota Kinabalu semalam.
— Gambar Bernama BERGABUNG: Pairin (empat kanan) bersama Anggota Dewan Undangan Negeri dan Parlimen daripada Parti Bersatu Sabah (PBS), Parti UMNO, Parti PBRS dan Parti Star yang mengumumka­n pembentuka­n Gabungan Bersatu Sabah selepas mengadakan sidang media di Kota Kinabalu semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia